logo F1live.cz

Kryty kol proti vodní tříšti se opozdí, hlásí FIA

Po štarte VC Rakúska 2023 – šprint – Max Verstappen a Sergio Pérez
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 12. 2023

Zajímavý nápad? Bizarní nápad? Jediná možnost? FIA a Formule 1 přišly s nápadem, že eliminovat vodní tříšť za monopostem by mohly odnímatelné kryty kol. Ty se měly namontovat na monoposty v případě červených vlajek a také se odmontovat v případě červených vlajek, příp. před startem závodu. FIA přišla s návrhem i designem, který však při testech absolutně propadl.

Jak to však u současné Mezinárodní automobilové federace bývá, je jedno, kolikrát selžeš, když příště selžeš znovu. Nechceme však FIA kritizovat, že se snaží udělat aspoň něco, protože závody v dešti rozhodně chceme vidět i nadále a když se tím zlepší viditelnost a bezpečnost, tak jen do toho! FIA to však musí zkusit znovu a tentokrát jinak.

„V červenci jsme uskutečnili test s pomocí Mercedesu a trochu i s podporou McLarenu. Kryty byly příliš malé a nezakrývaly kola dostatečně,“ řekl šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis. „Nedostali jsme tedy ani úplnou odpověď na otázku, zda to pomůže nebo ne.“

„Stále máme pochybnosti o tom, jaký podíl viny nese difuzor, který nasává vodu z trati – něco takového rozhodně nedokážeme napravit –, a do jaké míry se na tom podílejí samotná kola. Víme, že oba faktory jsou dost významné,“ říká Tombazis.

„Naším cílem není vyřešit vše. Víme, že problémy s viditelností budou přetrvávat, ale chceme vědět, o kolik procent se problém zlepší zakrytím kol. Pokud uvidíme, že jsme dosáhli hmatatelného pokroku, budeme to optimalizovat,“ dodal nejvyšší zástupce FIA ve Formuli 1.

I pro řešení tohoto problému došlo v pravidlech k rozšíření počtu dnů určených na testování. FIA vyhradila několik testů právě krytům kol. Původně se mělo testovat v listopadu, ale nakonec to bylo odloženo na květen. Jedno je však jisté, kryty kol v roce 2024 určitě neuvidíme. Vyvinout je přitom mají samotné týmy.

„Kdybychom o to požádali třetí stranu, bylo by to opravdu drahé. Týmy se ptaly, zda bychom v zájmu šetření nákladů mohli odložit testy na květen a my jsme to považovali za rozumné. Z technického hlediska bychom to samozřejmě raději udělali už nyní, ale bylo by to příliš drahé,“ říká Tombazis.

„Je to tak trochu sbírání informací, abychom zjistili, zda je to skutečně správná cesta. Pokud test neskončí dobře, můžeme od tohoto směru upustit a potom budeme vyhodnocovat, co uděláme dál,“ dodal.