logo F1live.cz

Aktivní aerodynamika není náplastí, kterou by se zakryly problémy nových aut, tvrdí Waché

Pierre Waché
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 1. 2024

Formuli 1 čekají v roce 2026 podstatné změny. Nová budou auta, motory a nemálo se změní i sportovní pravidla. FIA plánuje větší využívání aktivní aerodynamiky, která bude mít jakýsi dvojí účel. Tím prvořadým a nejvíce proklamovaným je zlepšení závodění a show, ale to současně pomůže minimalizovat některé slabiny nových aut, což je však podle technického ředitele Red Bullu Pierra Wachého nepřijatelné.

Právě jeho tým se v průběhu minulého roku velmi hlasitě ozval se svými obavami z nových monopostů. Budou mít skutečně problémy na dlouhých rovinkách a s nedostatkem energie? FIA takovéto černé scénáře odmítá a dodavatelé motorů dodatečnou změnu pravidel také odmítli. Jedině Ferrari se vyjádřilo v tom smyslu, že nejprve chce znát definitivní podobu nových monopostů, až potom je ochotné mluvit o úpravě předpisů.

FIA má v plánu auta odlehčit a rozšířit používání aktivní aerodynamiky, což by monopostům mohlo pomoci výrazně šetřit energii. „Rychlost klesá a celkový pocit není tak dobrý,“ prohlásil technický ředitel Red Bullu Pierre Waché v rozhovoru pro Motorsport.com o schopnostech nových monopostů na rovinkách.

„FIA spolupracuje s týmy na způsobech, jak nejlépe rozdělit využívání energie, aby se zlepšil rychlostní profil v průběhu kola. Kromě toho se pracuje i na charakteristikách nových monopostů s menším odporem vzduchu a menším přítlakem. S menším přítlakem dokážete rekuperovat více energie, protože ztrácíte více času v zatáčkách a při brzdění, ale zase méně na rovinkách,“ vysvětlil Waché.

K tématu aktivní aerodynamiky však řekl, že nemá sloužit jako nouzové řešení pro případné nedostatky nových motorů: „Nemůžete ji využít jako náplast, abyste dosáhli svého cíle. Musíte se na problém podívat více zširoka a zeptat se: ‚Jak to vyřeším? Jaké potřebuji charakteristiky monopostu?‘ Pokud na vyřešení některých věcí potřebujete náplast, můžete ji využít i potom. Nemůžete začít tou náplastí, protože tak to nikdy nebude fungovat,“ řekl technický ředitel Red Bullu.

Jeho nadřízený Adrian Newey přitom nedávno vyjádřil aktivní aerodynamice podporu. Prý je běžnou součástí civilní dopravy a nabízí mnoho zajímavých možností, přičemž sám řekl, že „více aktivní aerodynamiky je snahou kompenzovat nedostatek energie pohonné jednotky“.

Waché však připomněl, že pohyblivá aerodynamika si vybere svou daň na váze, čímž se ztěžuje ambiciózní plán FIA odlehčit auta až o padesát kilogramů oproti současnosti. Návrh na změnu poměru výkonu spalovacího motoru a baterie tak zřejmě nezemře, i když Mezinárodní automobilová federace takovou možnost odmítá.

„Problém je, že vývoj motoru trvá déle než vývoj šasi,“ řekl Waché. „Změnit koncept spalovacího motoru, baterie a elektrického pohonu začíná být v tomto okamžiku velmi složitý. Nezamysleli se však nad celou koncepcí těchto nových pravidel. Nejprve definovali předpisy pro motory a teď se s tím musíme vypořádat při návrhu šasi, abychom tím kompenzovali vzniklý problém.“