logo F1live.cz

Nekopírujte, pokud tomu nerozumíte, radí Waché

Pierre Waché
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 1. 2024

Stane se Formule 1 šampionátem v kopírování? V tomto byznysu rozhodně nevyhraje nejlepší kopie, ale nejlepší nápad. Napodobování šampionů bylo v minulosti typické hlavně pro týmy středu pole, ale po dvou sezónách s novými technickými pravidly jsme se dozvěděli, že v podstatě jen jeden to všechno poskládal správně, zatímco ostatní se zmýlili. V roce 2024 tedy očekáváme úplnou konvergenci konceptů, i když technický ředitel Red Bullu Pierre Waché připomíná, že nestačí jen vidět, ale musíte také rozumět.

Jeho tým rozhodně vytvořil nejúspěšnější koncept ve Formuli 1 po roce 2022. Ten si nyní z velké části osvojí i hlavní konkurenti mistrů světa. Je ale třeba říci, že ne všechny zajímavé nápady vytvořil Red Bull. Je také více než pravděpodobné, že mnoho dobrých nápadů ještě zůstalo neodhaleno.

„Myslím si, že kopírování je možné, ale ve všech technických oborech na světě je ‚jak‘ jen jeden z aspektů. Nejdůležitějším aspektem je ‚proč‘,“ řekl pro magazín Autosport technický ředitel Red Bullu Pierre Waché. „Pokud nevíte proč, můžete kopírovat, kolik chcete, ale je lepší zůstat u toho, čemu rozumíte.“

Není žádným tajemstvím, že kopírování je ve Formuli 1 běžné. Čím větší a bohatší stáj, tím větší armáda fotografů, kteří zásobují inženýry tisíci záběrů konkurence. Ani technický šéf Red Bullu tuto skutečnost nijak neskrývá. „Některé věci kopírujeme. Možná kopírujeme nesprávné věci, ale člověk hledá inspiraci i u ostatních,“ řekl Waché.

„Vidíte něco u ostatních, přidáte k tomu další myšlenku a rozvíjíte svůj koncept, své silné stránky a své kapacity. Musíte tomu ale také rozumět. Když kopírujete, jen abyste kopírovali, tak to nefunguje. Potřebujete vědomosti a také musíte vědět, co chcete dosáhnout. Pokud nemíříte na určité charakteristiky, nic vám to nepřinese,“ řekl technický ředitel Red Bullu.

Ten zároveň řekl, že neuvěřitelně dominantní monopost RB19 nepovažuje za dokonalý. Na dominanci Red Bullu se totiž podílely i chyby a problémy ostatních. Výkonnost ve F1 je relativní ve srovnání s ostatními. „Můžete mít stejné auto a ostatní odvedou lepší práci než vy,“ řekl francouzský inženýr.

„My jsme dali všechno dohromady. Auto mělo nějaké slabiny, ale ne velké. Aerodynamicky bylo dost efektivní a taková vlastnost je jednoznačně klíčová. Také bylo poměrně šetrné k pneumatikám v závodním tempu. To je podle mě jeden z klíčových aspektů, protože když se podíváte na kvalifikace, tak jsme nebyli vždy na pole position, ale vyhráli jsme všechny závody kromě jediného,“ řekl Waché.