logo F1live.cz

Systém LiDAR: Technologie, která upozorní safety car na úlomky na trati

Bezpečnostné vozidlo, safety car
© Jiří Křenek/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár12. 1. 2024

Bezpečnostní vozidla Formule 1 budou zřejmě již zanedlouho disponovat systémem LiDAR. Co se skrývá pod tímto označením?

Co je LiDAR?

Zjednodušeně řečeno jde o laserový detekční systém, který pomocí laserů vytvoří 3D mapu kolem vozidla, což umožní přesnou detekci objektů nacházejících se před ním. LiDAR je schopen rozeznat úlomky až do vzdálenosti 250 metrů a rozměrově větší částice do půl kilometru bez ohledu na povětrnostní podmínky panující na trati, resp. cestě.

Systém, který vynalezla floridská společnost Luminar, se zatím používá především v automobilovém průmyslu, konkrétně jím disponují auta značek Volvo, Nissan a Mercedes. A právě německý gigant usiluje o to, aby technologie expandovala do Formule 1 a stala se součástí safety caru.

Vše musí schválit FIA

Ještě předtím, než se systém LiDAR zavede na bezpečnostní vozidla Mercedesu a Aston Martinu, bude muset projekt schválit FIA. Kdy se celá věc dostane na stůl Mezinárodní automobilové federace, je však prozatím velmi otázne. Než se Mercedesu za pomoci společnosti Luminar podaří upravit systém pro potřeby Formule 1, totiž nějaký čas uplyne. Jisté je jen jedno: obě zúčastněné strany si od spolupráce hodně slibují.

„Dosavadní pokrok Luminar, jejich technologie a práce, kterou dosud provedli, na mě velmi zapůsobily,“ vyslovil se šéf stáje Mercedes Toto Wolff. „Je to skutečně vzrušující a inovativní oblast, která bude mít dalekosáhlé důsledky pro automobilový průmysl a mobilitu obecně.“

„Naše spolupráce bude vycházet ze základů počáteční vývojové práce mezi společností Luminar a Mercedes-Benzem. Jsem nadšený, když vidím, že na tom můžeme stavět.“

Markus Schäfer, technologický ředitel Mercedes-Benz AG, dodal: „Partnerství s naším týmem F1 je přirozeným rozšířením stávajícího partnerství Mercedes-Benz se společností Luminar s cílem pomoci realizovat naši vizi beznehodového ježdění sériových aut Mercedes.“

„Mercedes-Benz byl vždy v popředí inovací a bezpečnosti a těšíme se na pokračování našeho vývojového úsilí se společností Luminar, ve snahě přinést tuto technologii do našeho týmu F1. Luminar vidí F1 jako ideální prezentaci svých produktů.“

„Technologie Luminar byla vždy o posouvání limitů výkonu a zároveň zlepšování automobilové bezpečnosti,“ doplnil generální ředitel Luminaru Austin Russell.