logo F1live.cz

F1 se vydává po stopách Formule E, obává se Hill

IFEMA, Madrid
© Entrance to IFEMA (the Trade Fair Institution of Madrid, Spain) installations in Campo de las Naciones (Barajas district).
Tomáš Masár
Tomáš Masár27. 1. 2024

Tradiční okruhy sice zatím na ústupu nejsou, ale když se závodní kalendář rozšíří o novou GP, tak zpravidla městského charakteru. Nejnovější otevřela Formule 1 náruč závodu v hlavním městě Španělska, který bude (zčásti) probíhat v úzkých madridských uličkách. Jak vnímá příchod další městské tratě Damon Hill?

Formule 1 se již v počtu městských okruhů dotahuje na Formuli E. Ke stávajícím městským závodům k Baku, Miami, Vegas, Melbourne či Monaku se nově připojí Madrid, v jehož ulicích se bude poprvé závodit v roce 2026.

Zatímco vedení Formule 1 se nebrání příchodu i dalších městských GP, část fanoušků, včetně Damona Hilla, tomuto směřování nejvyšší motoristické soutěže nakloněno není. Mistr světa z roku 1996 se konkrétně domnívá, že se „efjednotka“ s přibývajícími městskými okruhy začíná čím dál více ponášet na její elektrifikovanou odnož a zároveň si klade otázku, zda se pro klikaté a městské tratě nesníží výkonnost pohonných agregátů.

„Líbí se mi, jakým směrem se F1 ubírá. K závode v Madridu však musím říct jedno: Již zanedlouho vstoupí v platnost nové předpisy pro pohonné jednotky a začíná se mluvit o potížích, které budou mít při získávání konzistentního výkonu z aut. Formule 1 začíná inklinovat k užším a klikatějším okruhům, a to po vzoru Formule E, jejíž závody se zvyknou konat v centrech měst a na velmi stísněných okruzích.“

„Doufám, že inklinace k městským okruhům nebude mít za důsledek, že tato auta budou mít v budoucnu nižší výkon ve srovnání s dneškem,“ vyslovil se Hill pro Sky Sports.

Někdejší pilot Williamsu závod v Madridu předem nezavrhuje a je si vědom toho, že se Formule 1 musí přizpůsobovat požadavkům automobilového trhu, avšak dodává, že je třeba myslet i na zachování tradičních okruhů, jakým je například belgické Spa.

„Formule 1 se musí přizpůsobit novým požadavkům, které jsou na ni kladeny z hlediska výroby automobilů, jakož i jednotlivých vlád, které kladou důraz na ekologii. Doufám, že madridský okruh bude stát za to a tamější závod bude napínavý. Následně budeme moci být spokojeni.“

„F1 chce být různorodá a z tohoto pohledu bude pro ni mít závod v blízkosti centra jednoho z hlavních měst dobré,“ poznamenal vítěz více než dvaceti velkých cen. „Musíme si však ponechat i Spa a další tradiční okruhy,“ doplnil Hill.