logo F1live.cz

Damon Hill vrhá stín na aerodynamické oddělení Mercedesu

Mercedes, ilustračné
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Ze současné Formule 1 už není formule motorová, ale aerodynamická. Vyrovnaní výkonnosti pohonných jednotek a zároveň nástup přísavného efektu úplně vyměnil úlohy agregátů a šikovných hlav na aerodynamických odděleních. Damon Hill uvažuje, zda právě aerodynamické oddělení není velkou slabinou Mercedesu, která ho drží vzadu.

Už od začátku moderní turboéry byl Mercedes na trůnu. Jeho monopostu se nikdo nedokázal vyrovnat, a tak bychom mohli říct, že aerodynamickému oddělení stačilo auto úplně nepokazit. Od roku 2022 se však v Brackley dějí věci, které jsme doposud nikdy neviděli, nebo jsme si jich nevšimli. Najednou Mercedesu nestačí mít aerodynamiku, o které by mohli říct, že je v pořádku. Na poražení Red Bullu potřebují mít aerodynamiku z kategorie excelentní.

V podcastu z dílny Sky Sports F1 se Damon Hill zamýšlí, zda tu tento rozdíl v aerodynamických odděleních nebyl vždy, jen dosud ho maskovaly motory. “Já mám menší úzkost z toho, že dominance Mercedesu byla velmi dlouho založena na jejich pohonné jednotce.”

“Jejich pohonná jednotka byla velmi dlouho nejlepší, ale aerodynamika se vždy trochu lišila od Red Bullu,” připomíná dlouholetý souboj aut s plochou podlahou a Neweyho monopostů s podlahou nakloněnou dopředu. “Pokud si vzpomenete na konec období platnosti předchozích pravidel Formule 1, zůstali u relativně plochého auta, zatímco Red Bull měl zadek absolutně obrovský.”

Adrian Newey díky této filozofii dokázal generovat více přítlaku v zadní části monopostu. Samozřejmě, kdyby nevěděl, co dělá, snadno by mohl napáchat velké škody. Pokud se totiž předchozí generace podlah ocitla výše nad zemí a její boční hrany nebyly dokonale utěsněné důmyslně navrženými vzdušnými víry, mohli jste přijít nejen o tento extra přítlak.

Damon Hill připomíná, jak se všichni — téměř všichni — inspirovali Red Bullem. “Oni ukázali směr a všichni následovali Red Bull a jejich filozofii vysoko položené zadní části. Auto mělo zadek tak vysoko, že vypadalo jako potkan.”

“Mercedes však vytrvale nebo tvrdohlavě zůstával u toho svého. V předchozí generaci se zdálo, jako by jejich auto mělo úplně jiný aerodynamický koncept (od ostatních), no a pak přišla nová sada pravidel,” popisuje sled událostí mistr světa z roku 1996.

“Co tím chci říct? Neuniká tu něco aerodynamickému oddělení Mercedesu? V poslední době navíc ztratili dost dobrých lidí z aerodynamiky do jiných týmů,” podotkl Damon Hill velavravně: Aerodynamické oddělení Mercedesu konkurenci nestíhá.

Mercedes odstartoval sezónu 2022 v hluboké jámě, ze které se už-už chtěl vyhrabat, ale ani přestavba monopostu mezi ročníky 2022 a 2023 nedopadla tak, jak to slibovali inženýři. Lewis Hamilton s Georgem Russellem se navíc ještě stále ponosují na vlastnosti monopostu W14, a to i po téměř dvou sezónách od příchodu přísavného efektu. Už brzy se dozvíme odpověď na otázku, zda je aerodynamické oddělení stříbrných šípů skutečně impotentní a snad ani během let dominance nebylo ve F1 špičkou, nebo šlo jen o dvojité zakopnutí.