logo F1live.cz

Barcelona investuje 50 milionů eur. Promotéři doufají, že se udrží v kalendáři

Monoposty na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík31. 1. 2024

Souboj mezi Barcelonou a Madridem o Formuli 1 přesahuje sportovní rozměry. Rivalita mezi těmito městy a separatistické aspirace Katalánska se někdy přenáší i do světa sportu. Madrid se rozhodl investovat velké peníze a vzal Barceloně ochrannou známku Velké ceny Španělska. Na pobřeží Středomoří se však nevzdávají a vědí, že poslední slovo budou mít Liberty Media a Stefano Domenicali.

Na aspirace Madridu reagovala Barcelona příspěvkem, na kterém byly zachyceny rekonstrukční práce na budově boxů. Ta patří mezi dominanty (spolu s velkou hlavní tribunou) okruhu Catalunya. Na trati se v současnosti tvrdě pracuje a organizátoři doufají, že investice ve výši 1,2 miliardy korun se vyplatí a zaručí dlouhodobou budoucnost závodu v Barceloně.

Kataláncům vyprší smlouva po skončení sezóny 2026. V tom roce bude mít premiéru i Madrid, což znamená, že poprvé od Velké ceny Evropy ve Valencii v letech 2008 až 2012 se uskuteční na španělském území dva závody. Zdá se, že v nabitém kalendáři Formule 1 není místo pro dvě velké ceny na území jednoho státu, ale Stefano Domenicali jednoznačně prohlásil, že Barcelona si může udržet své místo, i když není nepravděpodobné, že se tímto jen pokusil vytáhnout od Katalánců více peněz.

Přesto jsou zástupci Barcelony optimističtí a doufají, že dokončení renovace za 1,2 miliardy korun pomůže uzavřít novou smlouvu. V posledních letech byl okruh kritizován za své zastaralé zařízení a průměrný zážitek pro fanoušky. Ročník 2022 poznamenaly logistické problémy, které si vyžádaly omluvu ze strany promotérů a požadavek F1 na zlepšení problémů s přístupem na okruh.

Na neformálním tiskovém setkání, na kterém se zúčastnil i portál Motorsport.com, představitelé okruhu a katalánské vlády vyjádřili optimismus, že rozsáhlá rekonstrukce zmírní některé z těchto problémů a umožní lepší rozdělení fanouškovských davů. Přístup na okruh není jednoduchý a se zvyšujícím se zájmem o Formuli 1 čelil okruh návalu lidí, který se nepodařilo logisticky unést.

Bude potěšen i Stefano Domenicali, který dlouhodobě žádá pětihvězdičkové podmínky pro ty nejbohatší fanoušky – držitele tzv. Paddock Club. Součástí rekonstrukce totiž je kromě přestavby budovy boxů také výstavba nové kryté terasy právě pro tyto exkluzivní hosty. Součástí renovace je také nová kontrolní věž a chodník přes zadní rovinku, který spojí paddock se stadionovou sekcí a vznikne tam prostor pro pohostinská zařízení.

Ještě nevíme, jaké jméno dostane závod v roce 2026. Velká cena Barcelony, Velká cena Katalánska nebo Velká cena Evropy se zdají jako nejpravděpodobnější možnosti. Je však jasné, že udržení místa v kalendáři i v roce 2027 nebude jednoduché. S velkou podporou Petronasu hlásí svůj zájem Sepang a mluví se i o dalších nových destinacích, například v Africe nebo v Chicagu.