logo F1live.cz

Alpine je v troskách. Auto je na nic a technický ředitel se šéfem aerodynamiky odchází

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© Twitter/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala4. 3. 2024

O Scuderii Ferrari se obvykle říká, že je to tým s politikou létajících dveří. Když se ale podíváme na to, co se právě děje v Alpine, je i italský tým jen partou amatérů. Z Enstone totiž odcházejí další osobnosti, tentokrát technický ředitel Matt Harman a šéf aerodynamického oddělení Dirk de Beer.

Byl rok 2021, kdy generální ředitel Alpinu Laurent Rossi představil světu slavný 100-závodní plán, na jehož konci se francouzská stáj měla dostat do bojů o mistrovské tituly. V roce 2024 měl začít Alpine pravidelně sbírat pódia a začít útočit na titul, ale místo toho rozdává výpovědi a sbírá rezignace.

Jméno Laurenta Rossiho bychom dnes v Alpine hledali marně stejně jako mnohá další. Od roku 2021 postupně odešlo – nebo bylo vykázáno – několik osobností: Cyril Abiteboul, Marcin Budkowski, Alain Prost, Laurent Rossi, Otmar Szafnauer, Alan Permane, Pat Fry a v prosinci minulého roku i Davide Brivio. Z týmu utíkal Oscar Piastri a rozloučil se i Fernando Alonso.

K nim se teď přidává Matt Harman, který byl na pozici šéfa technického oddělení dva roky a v Alpine celkově strávil pět a půl roku. Předtím strávil osmnáct sezón v Mercedesu.

Kromě něj odchází i Dirk de Beer. Rodák z Pretorie má dvacetileté zkušenosti s vývojem aerodynamiky a v minulosti působil i v Sauberu, Renaultu, Ferrari nebo Williamse.

Uvedená dvojice měla podle dostupných informací oznámit svůj odchod ještě před odletem do Bahrajnu. V případě standardního týmu by jim okamžitě začala nucená dovolená, aby náhodou nic nevyzradili konkurenci, ale Harman s de Beerem pokračují v práci, což ještě více poukazuje na to, v jaké bryndě se Alpine nachází.

Jeho monopost má nadbytečnou hmotnost, je pomalý v kvalifikaci i v závodech a má příliš velký odpor. V kvalifikaci dokázal meziročně najít jen 0,121 sekundy, což je žalostně málo. Kdo by už chtěl něco kopírovat z takového monopostu. Alpine by pravděpodobně zajel lepší kvalifikaci s autem, které jsme viděli na konci minulé sezóny.

Kdo bude tuto tragédii zachraňovat, teď není jasné, ale jedno je jisté: Alpine udělá lépe, pokud své 100-závodní počítadlo rovnou vynuluje a možná ho zdvojnásobí.

Tomu všemu přihlíží šéf týmu Bruno Famin, který se stal šéfem Alpinu v červenci minulého roku. Čeká ho pořádně těžké období. Kdo ví, zda to přežije, nebo Alpine udělá to, co umí nejlépe: Vyrazí dalšího člověka a začne zase odznova.

„Věděli jsme, že začátek sezóny bude těžký. V Bahrajnu se to potvrdilo,“ uvedl v sobotu Bruno Famin. „Děláme ale maximum, co se dá. Budeme dál hledat zlepšení a pokračovat v pokrocích pokaždé, když se ukážeme na trati.“

„Klobouk dolů před týmem a jezdci za jejich snahu v Bahrajnu. Jednota tohoto týmu zvítězí. Příští týden jedeme do Džiddy, což je úplně jiná trať než ta v Bahrajnu. Poskytne nám novou šanci učit se a dělat další pokroky s naším balíkem A524. Budeme pokračovat v tvrdé práci,“ slíbil 62letý Francouz.