logo F1live.cz

Podle médií by Alpine mohl být na prodej. Má to však háček

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 4. 2024

Spekulace byly nevyhnutelné. I když měl tovární tým Renaultu vždy ty nejvyšší ambice, nikdy se k nim nedokázal ani jen přiblížit. Ba co víc, v roce 2024 je Alpine úplně nejhorší ze všech. Za těchto okolností se nemůžeme divit, že se objevují první spekulace o prodeji stáje. Podle portálu Motorsport.com však Renault nechce zrušit svůj motorový program, což znamená, že možný prodej stáje podmiňuje pokračováním v dodávkách pohonných jednotek.

Koupili byste tým Formule 1, kdybyste věděli, že ho minimálně šest let bude pohánět nejslabší motor? Samozřejmě, nevíme, jak jsou na tom Francouzi s přípravou na rok 2026, ale jejich pohonné jednotky byly od počátku hybridní éry v sezóně 2014 nejslabší na celém startovním roštu.

V roce 2016 se Renault vrátil do Formule 1 s vlastním továrním týmem a nemalými ambicemi. Ty se po pravidelných čistkách ve vedení závodního týmu staly vděčným zdrojem vtipů, které v roce 2024 vyvrcholily. Tovární stáj Renaultu má totiž momentálně ztrátu i na týmy jako Haas či Sauber. Stačí si vzpomenout, jak Esteban Ocon jásal, když v Suzuce postoupil alespoň do Q2. Má z toho radost společnost Renault, která je jedním ze symbolů Francie?

„Není překvapující, že se v souvislosti s touto situací začalo mluvit o zájmu o koupi týmu. Je zákonitostí trhu, že se kupuje tehdy, když je hodnota společnosti nejnižší,“ uvedl ve svém článku portál Motorsport.com. „Renault znovuzískal vlastnictví nad zařízeními v Enstone v roce 2015 a v roce 2021 ho přejmenoval na Alpine.“

„Když však jedete na chvostu pole, nepomáhá to vašim prodejům; a když neexistuje ani náznak brzkého zlepšení situace, tak není těžké si představit, že nabídky na koupi stáje začnou být zvažovány o něco vážněji,“ pokračuje britský portál.

„I když není problém najít kupujícího, komplikací je budoucnost motorového oddělení. Podle zpráv z japonského paddocku je jednou z podmínek prodeje závazek, že pohonná jednotka Renault bude pohánět monoposty týmu ještě několik sezón – předpokládá se, že do roku 2029,“ uvedl Motorsport.com.

To je docela problematické. Renault samozřejmě už naplno pracuje na vývoji pohonné jednotky pro rok 2026 a automobilka zjevně chce pokračovat ve svém motorovém programu. Zájemce by to však mohlo odradit, jelikož je docela pravděpodobné, že motor Renaultu bude nejslabší i v roce 2026.

Takovému Michaelovi Andrettimu by to však nemuselo vadit, jelikož kdysi měl uzavřenou předběžnou dohodu o dodávkách motorů s francouzskou automobilkou. Jak dlouho s nimi však chtěl vydržet? Naproti tomu Hitech se prý dohodl s Mercedesem. Případný prodej by tedy čelil určitým překážkám.

Otázkou však je, do jaké míry odpovídají zprávy Motorsport.com realitě. Mluvčí Alpinu totiž jakékoli dohady popřel. „Spekulace a historky o tom, že tým je na prodej, se nezakládají na pravdě. Tým rozhodně není na prodej,“ řekl pro daný portál mluvčí Alpinu.