logo F1live.cz

Kráľ deště Hamilton: Na suchu bychom neměli šanci

Lewis Hamilton
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 4. 2024

Od „auto je opravdu hrozné“ až téměř k pole position. Situace Mercedesu vypadala po tréninku a prvních dvou částech sprintové kvalifikace skutečně pochmurně. Týmu však přála nebesa a stále se může spolehnout na Lewise Hamiltona, který v kariéře už nesčetněkrát dokázal, že v dešti a při nízké přilnavosti mu to skutečně jde.

Pohled na Mercedes v tréninku a na úvod kvalifikace naznačoval, že tento tým čeká další těžký víkend. Sedminásobný šampion řekl do vysílačky, že auto je „opravdu hrozné“, na což jeho bývalý týmový kolega a dnes komentátor televize Sky Nico Rosberg řekl, že taková zpětná vazba týmu opravdu nepomůže. „Musíte být konkrétnější a říct, co je hrozné, zda je to zadek, nebo předek,“ konstatoval mistr světa z roku 2016.

Trápení Mercedesu pokračovalo i v sprintové kvalifikaci, kdy George Russell nepostoupil do třetí části. V SQ3 se však podmínky natolik zhoršily, že nerozhodovala kvalita auta, ale příprava pneumatik, načasování, schopnosti jezdce, chyby a v neposlední řadě i štěstí. Lewis Hamilton si s těmito podmínkami poradil na výbornou a chvíli mu dokonce patřila pole position. Potom si však FIA rozmyslela své rozhodnutí a vrátila čas Landovi Norrisovi, který se v sobotním sprintu postaví na pole position se sedminásobným šampionem po svém boku.

„Podmínky byly velmi náročné. Jak jste sami viděli, nikdo neměl přilnavost,“ řekl po skončení kvalifikace Hamilton. „Jsem však velmi šťastný. Když jsem viděl, že se blíží déšť, tak jsem se začal těšit. Pochopteľně, v suchých podmínkách nejsme dostatečně rychlí. Když začalo pršet, pomyslel jsem si, že máme před sebou lepší příležitosti a právě tehdy vše ožilo.“

Před sprintem tak máme pořadí pěkně proházené. Po skončení sprintové kvalifikace se pěkně vyjádřil expert F1 TV Jolyon Palmer, který připomenul, že kdyby se v pátek jela druhý trénink, všechny týmy zůstanou v garážích a fanoušci neuvidí žádnou akci na trati. Ačkoliv je to stále „jen“ sprint, máme tu zajímavou zápletku, když několik jezdců se ocitlo mimo pozice.

„Bude to skutečně záležet na podmínkách. Pokud bude opravdu proměnlivé, tak možná máme šanci dostat se někam dopředu. Když bude sucho, tak Ferrari a Red Bully si po nás přijdou, ale možná dokážeme udržet za sebou některé další,“ řekl o sobotních šancích svého týmu Hamilton.

Russell doplatil na načasování

Jeho týmovému kolegovi v pátek nepřálo několik okolností. Na začátku SQ2 se piloti vyhrnuli z garáží a na konci boxové uličky se vytvořila dlouhá fronta, pneumatiky vychladly a rozhodovaly opravdu detaily. Britskému jezdci to nakonec těsně nevyšlo. Jeho pokus nebyl dostatečně dobrý a potom na okruh přišel déšť, který ho odsoudil na jedenácté místo.

„Nebylo to vůbec snadné,“ řekl po skončení kvalifikace Russell. „Dostal jsem v podstatě jen jedno kolo v SQ2. Vyšli jsme z garáže co nejdříve, ale zůstali jsme zaseknutí v řadě dvanácti aut na konci boxové uličky a pneumatiky nám vychladly. Ale bylo to těsné, stačila desetina a byli byste o čtyři nebo pět pozic výš. Je to škoda, že jsme se právě my ocitli na tom nesprávném konci. Máme však šanci to napravit ve sprintu.“

Celkový výsledek však nakonec díky Hamiltonovi nebyl taký nelichotivý. V dosavadním průběhu sezóny to byl právě Russell, kterému se s monopostem W15 lépe dařilo. V nepředvídatelných podmínkách v Šanghaji se však karta obrátila.

„Na trati je mnohem méně přilnavosti, než jsme očekávali. Časy na kolo jsou pravděpodobně o tři nebo čtyři sekundy pomalejší. Nejezdí tu ani žádné juniorské série, které by pomohly nagumovat trať. Všem to tu klouže. My jsme absolvovali trénink na tvrdých pneumatikách a když dostanete v kvalifikaci jen dva pokusy na středně tvrdých gumách, tak je těžké odhadnout úroveň přilnavosti,“ řekl Russell.