logo F1live.cz

Russell počítal s tím, že získá další čtyři desetiny: Jedna malá chybička…

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala6. 4. 2024

Chcete-li v kvalifikaci pomýšlet na dobrý výsledek, v rozhodujících chvílích musíte být bezchybní. George Russell se v Japonsku chybám úplně nevyhnul a zaplatil za to. V neděli bude startovat až z deváté příčky, přestože věřil, že měl našlápnuto na mnohem lepší umístění.

V poslední části kvalifikace nechyběl ani jeden z Mercedesů. Lewis Hamilton s Georgem Russellem však čelili silné konkurenci, která nakonec byla rychlejší. Na Red Bully tentokrát neměl nikdo nárok, ale McLareny, Ferrari a Aston Martiny určitě byly zdolatelné.

George Russell nepředjel ani jednoho jezdce ze zmíněných stájí. Samozřejmě s výjimkou Strolla. „Před kvalifikací jsme předpovídali, že mezi námi, Ferrari, McLarenem a Aston Martinem rozhodne jedna desetina. Když v kvalifikaci jde o to jedno kolo, které buď trefíte, nebo se vám úplně nevydaří, v takových dnech to může znamenat až šest příček.“

Bývalý pilot Williamsu zaplatil za svou chybu vysokou daň. „Já jsem měl rozjeté velmi dobré kolo. V jedenácté zatáčce jsem už získával 0,25 sekundy a očekával jsem, že ho dokončím s náskokem čtyř desetin. Udělal jsem však jednu malou chybu a přišel jsem o všechen čas. To je trochu škoda.“

Pokud by Russell zmiňované čtyři desetiny získal, mohl by to být on, kdo by stál na čtvrté příčce. To by se však monopost W15 musel chovat konzistentněji a ve všech typech zatáček podávat dobré výkony. Rychlá Suzuka odhalila velký handicap aktuálního auta.

„Známe silné a slabé stránky našeho auta. Jeho slabinou jsou rychlé zatáčky,“ pustil se do vysvětlování Russell. „Když v kvalifikaci jezdíte s prázdnou nádrží, zatáčky jsou stále rychlejší. V tomto typu zatáček proto naše výkonnost postupně klesá.“

„V tomto období se pouštíme i do testování radikálnějších věcí, abychom se pokusili dostat pod kontrolu tuto výkonnost v rychlých zatáčkách. Auto v pomalých a středně rychlých zatáčkách vykazuje dobrou korelaci, ale v těch rychlých jsme na míle vzdáleni od toho, co vidíme doma v továrně. Musíme to vyřešit,“ uvědomuje si rodák z King’s Lynn.

Pilot Mercedesu následně vysvětlil i to, proč bývá Mercedes silnější v závodě. „Když v kvalifikaci jezdíte bez paliva, rychlosti jsou stále vyšší a začíná nám to utíkat. V závodě však i rychlými zatáčkami procházíte o 30 km/h pomaleji, což je posouvá z kategorie rychlých do středně rychlých. Musíme to pochopit. Je však dobře, že jsme to odhalili takhle včas.“

Úvod sezóny 2024 Mercedes nemůže vnímat jako úspěšný. Podle George Russella je však třeba zohlednit i okolnosti a charakter okruhů, na kterých jsme již byli. Proti stříbrným šípům hraje nešťastně poskládaný kalendář.

„Bohužel, tento kalendář je sestaven tak, že máme za sebou tři rychlé okruhy po sobě. Kdybychom začali sezónu v Bahrajnu, Baku a Singapuru, pravděpodobně by to vypadalo úplně jinak,“ doplnil na margo rychlosti Mercedesu a dojmů, které zanechává.