logo F1live.cz

Dlouho očekávaný vylepšený Haas přichází. Přinese obrovský skok vpřed?

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2023

Přichází nejdůležitější událost pro tým Haas v sezóně 2023. Nejde jen o to, že orchestr kolem Günthera Steinera se představí na domácí půdě, ale do Texasu přiveze také velký balík vylepšení, které mají pomoci stáji z Banbury ve všech směrech. Reakce obou pilotů na nasazení vylepšení jsou však trochu smíšené.

Z Haasu přímo vyzařuje status jednoho z nejchudších týmů na startovním roštu, pokud není úplně nejchudší. Monopost VF-23 dostane prakticky až teď první velký balík vylepšení a musíme přiznat, že ho potřebuje jako sůl.

Haas totiž stále jezdí se starým konceptem Ferrari. Už poměrně brzy bylo jasné, že jde o slepou uličku, ale zatímco Scuderia se dokázala rychle zbavit starého auta a už v Barceloně nasadit nové bočnice, Haas musel čekat další více než čtyři měsíce. Nakonec se však dočkal a po měsících a měsících problémů – hlavně v závodním tempu, protože monopost VF-23 „zdědil“ po Ferrari také nadměrnou degradaci pneumatik – se Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen konečně dočkají nového auta.

„S vylepšeními jsou spojena velká očekávání. Dlouho jsme na ně čekali a cílem je vylepšit naši výkonnost, charakteristiky monopostu a slabiny, které způsobovaly naše trápení zejména v závodech. Upgrady by měly tedy zlepšit opotřebení pneumatik, konzistenci a výkonnost monopostu,“ řekl Hülkenberg.

„Od začátku sezóny jsme společně s Kevinem sdělovali naše pocity a zjištění inženýrům a designérům týmu. Doufejme tedy, že přijde velký skok ve výkonnosti, ale také potřebujeme najít směr pro budoucí sezónu – jakou filozofii budeme následovat a jakým směrem se vydáme,“ dodal Hulk.

Bude to však k něčemu dobré? Haas se v této sezóně ocitl v boji s Williamsem, Alfou Romeo a AlphaTauri o celkové sedmé místo Poháru konstruktérů. V tomto souboji však, bohužel pro americký tým, táhne za kratší konec provazu. Alfa Romeo díky šesti bodům získaným v Kataru přeskočila Haas, což znamená také ztrátu cenných miliónů na prize money.

Mohl by vylepšený monopost ještě zvrátit nelichotivě se vyvíjející sezónu? Kevin Magnussen si to zřejmě nemyslí, protože tato vylepšení považuje hlavně za investici do budoucnosti a krom toho se vyjádřil trochu v protikladu s očekáváními týmového kolegy.

„Lhal bych, kdybych řekl, že nedoufám ve velký výkonnostní skok, ale myslím si, že nasazení těchto vylepšení s sebou přináší ještě element výzkumu pro budoucí sezónu,“ řekl Magnussen.

„Samozřejmě, všichni tajně doufáme, že auto bude podávat lepší výkony, ale těmito vylepšeními sledujeme ještě vyšší cíl, kterým je výzkum a učební proces pro sezónu 2024.“

„Všem je zřejmě jasné, že naše auto dokáže podávat skvělé výkony ve velmi specifických podmínkách, ale potřebujeme rozšířit jeho pracovní okno, které je v současnosti velmi úzké, a udělat ho mnohem uživatelsky přívětivějším na různých tratích a za různých podmínek,“ dodal Magnussen.

Kevin odhalil trochu více v rozhovoru pro dánská média, ve kterém vyjádřil optimismus, ale také dávku opatrnosti. Při pohledu na skok, který v této sezóně předvedl McLaren, sledují fanoušci jednotlivých týmů vylepšení monopostů s velkým zájmem, ale Magnussen varuje před přílišným nadšením.

„Na papíře neočekáváme velké zvýšení přítlaku. Jde spíše o nový koncept, který funguje odlišně,“ vysvětlil dánský závodník. „Doufáme, že získáme více stability a silnější základ v různých podmínkách.“

„Naše současné auto vypadá dobře na papíře, ale na trati to není žádná hitparáda. Očekáváme pokrok, ale realita může být jiná. Pokud se však nové auto bude lépe řídit, pokud bude od základu lepší, kvalitnější při bočním větru, ve špinavém vzduchu atd., možná bude zároveň lepší i při práci s pneumatikami.“

„Je to jako řetězová reakce, která ovlivňuje mnoho věcí. Bylo by však hloupé tvrdit, že s vylepšeními očekáváme obrovský skok vpřed, když na papíře to nevypadá na obrovský skok vpřed. Snažíme se tedy zůstat pokorní, co nejvíce se naučit a potom budeme doufat, že dosáhneme velký pokrok,“ řekl Magnussen.