logo F1live.cz

Williams chce napodobit Aston Martin s McLarenem a za rok skočit do nejlepší pětky

Alex Albon
© Twitter/Williams
Tomáš Masár
Tomáš Masár18. 10. 2023

V posledních několika sezónách se Williams v Poháru konstruktérů obvykle umisťoval na posledním desátém místě. Aktuální ročník je však k týmu z Grove o něco shovívavější, tradiční britská stáj je aktuálně sedmá. S pozicí v širším středu startovního pole se však nechce spokojit a v nadcházejícím šampionátu by si ještě ráda polepšila – ideálně na čtvrté či páté místo.

Monopost FW45 je oproti předchůdcům o poznání konkurenceschopnější, když zatímco v roce 2022 získal Williams jen osm bodů, v tom aktuálním dosud 23. V posledních několika závodech však jakoby týmu s více než 50letou tradicí docházel dech a už známe i důvod, proč tomu tak je.

Britská stáj totiž už nějakou dobu nevyvíjí nové komponenty. Poslední velký „upgrade“ představila ještě v Kanadě před čtyřmi měsíci. Od té doby prošly monoposty týmu z Grove jen menšími úpravami, protože se momentálně už více méně veškerá pozornost soustředí na nadcházející ročník.

„Letos jsme nepřinesli mnoho vylepšení,“ přiznal pro RacingNews365.com Alex Albon. „Poslední velký balík vylepšení jsme nasadili v Kanadě. Když k tomu přistoupíte tak, jak my, zůstane vám více času na příští rok.“

„Na ďalším autě pracujeme od dubna. Můj přínos spočívá z velké části v práci na simulátoru, v rámci níž se snažíme zmírnit některé problémy spojené s nerovnováhou, které jsme měli poslední čtyři nebo posledních pět let.“

Albon vysvětluje, že Williams diametrálně odlišné auto od letošního za rok nenasadí. Věc se má totiž tak, že DNA auta se v rozmezí několika let většinou zásadně nezmění. Změny, ke kterým dochází, bychom mohli označit za jakýsi „tuning“, ale přednosti a také slabiny jednotlivých monopostů zůstávají – maximálně se mohou zintenzivnit nebo naopak oslabit.

„Pokud si vyslechnete komentáře Landa (Norrisa) a Oscara (Piastriho), zjistíte, že neříkají, že samotné auto se zlepšilo z hlediska vyvážení,“ poznamenal Albon. „Jen říkají, že auto má trochu větší přítlak a že udělali obrovský pokrok, ale ne v způsobu, jakým auto jede.“

„Způsob, jakým auto jede, je zakotven v jeho DNA. Myslím, že to má každý tým. Jde o způsob, jakým jsou týmy organizovány, o jejich kulturu, filozofii – o to, co je v nich prostě zakotveno.“

„Když (Nicholas Latifi, pozn. red.) vyměnil auto z roku 2021 za auto z roku 2022, řekl, že auto se zdá být při řízení úplně stejné – má stejná omezení, stejná pozitiva, stejné slabiny, ale i stejné silné stránky. Svět Formule 1 je v tomto docela unikátní, a proto je také tak těžké ho změnit. Může být totiž tak zakotvený, že pokud chcete provést změnu, nemůžete nechat kámen na kameni. Musíte prozkoumat všechny cesty.“

Co se týče příští sezóny, Albon velmi jasně naznačil, jaké jsou ambice jeho zaměstnavatele. „Nejsme spokojeni s osmým místem v konstruktérech, chceme být pátí nebo čtvrtí, což znamená, že si chceme výrazně polepšit,“ řekl bývalý jezdec Red Bullu, který naznačil, že se Williams vydá cestou velkých a markantních vylepšení místo malých, postupných a častějších.

„Zdá se, že top týmy stále upřednostňují mikrovylepšení, ale týmy ve středu pole zavádějí jen tyto velké. Mnoho z toho je kvůli rozpočtovému stropu, ale zároveň platí, že pro týmy ve středu pole je efektivnější dělat to tímto způsobem,“ dodal aktuálně třináctý muž celkového pořadí.

Související zprávy