logo F1live.cz

Williams má dvojitý body, i když Albon chtěl jen komplikovat život Haasu a Alfě Romeo

F9EBg3GXkAEm8st
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala23. 10. 2023

Alex Albon si z Texasu odváží dva body a Logan Sargeant premiérový bod v kariéře. Dvojice z Williamsu si tak více než splnila předzávodní cíle, které byly velmi skromné a určitě nepočítaly s tím, že Williams se postará o první dvojitý body od památné (ne)uskutečněné Grand Prix Belgie 2021.

Protože páteční kvalifikace nemohla dopadnout hůře, ve Williamsu neměli velká očekávání. Alex Albon předem věděl, že dostat se z osmnáctého místa až do bodované desítky bude pravděpodobně nad síly jeho monopostu, a proto se spolu s týmem rozhodl vsadit všechny karty na sobotní sprint. Bohužel, ani ve sprintu mu to nebylo souzeno. Od osmého místa ho dělily jen tři desetiny sekundy.

Thajsko-britský jezdec si tak mohl jen povzdechnout a začít přemýšlet, co s nedělí, na kterou si Williams nenechal žádnou čerstvou středně tvrdou směs. Všechny totiž spotřeboval v sobotu, kdy šel vabank.

Protože Williams ještě nemá sedmé místo v konstruktérském šampionátu jisté, Alex Albon chtěl v neděli alespoň komplikovat život Alfě Romeo a Haasu. “Náš závod nebude tak o bodech, náš závod bude o tom zajistit, že Haasy a Alfy Romeo žádné body nezískají,” avizoval před velkou cenou. “Uvidíme, jak se nám bude dařit, protože máme rychlost na to, abychom ostatní frustrovali, abychom jim stáli v cestě.”

Nakonec se Alex Albon pohyboval ve druhé desítce. Ke konci svých stintů už jedním okem koukal i do první desítky, ale na boxové zídce si uvědomovali, že musí něco vymyslet, pokud se na těchto pozicích chtějí udržet až do cíle.

Alex Albon se po grand prix pustil do své analýzy ještě netuše, že o pár hodin později mu komisaři přidělí dva body. “Tento závod byl trochu frustrující. Nezbyly nám žádné nové střední pneumatiky, protože jsme chtěli riskovat v sobotu a všechny jsme spotřebovali. Doufali jsme, že závod bude hlavně o tvrdé směsi, měli jsme dvě nové sady. Ukázalo se však, že hardy byly hrozné, vůbec nefungovaly.”

“Proto jsme byli nuceni nasadit naše opotřebované mediumky, což nám docela ublížilo. Máme za sebou dva závody a v obou jsme zaostali o jedno místo za body,” povzdechl si se zklamáním v hlase. “Odvedli jsme spoustu práce, ale nedočkali jsme se žádné odměny.”

Přesto byl Albon pozitivně naladěný. Williams ukázal, že je v dobré formě, i když monopost FW45 neprochází změnami. “Byl to celkem překvapivý víkend. Obvykle nemáme moc rádi vítr a také nemáme rádi vysoké teploty. Tento víkend jsme však nebyli tak pomalí, což je pozitivní.”

“Týmy kolem nás však vylepšují svá auta, tak jsme je sledovali, zda poskočí vpřed nebo ne. Udělali pokroky, ale důležité je, že s nimi stále můžeme bojovat. Naše práce pro zbytek roku je jasná, ale držíme se,” pomyslně se poklepal po rameni.

Logan Sargeant má první bod v kariéře (Twitter/Williams)

Sargeant s prvními body v kariéře

Američané ve Formuli 1 čekali celých 30 let, kdy konečně překonají hranici 1000 mistrovských bodů. Naposledy získal body ještě v roce 1993 Michael Andretti a od té doby byl tento milník na dosah, američtí piloti potřebovali získat jen dva body. Po neděli v Austinu jim tak chybí už jen jeden.

Zasloužil se o to domácí jezdec Logan Sargeant, který mohl dodatečně oslavovat svůj první bodový zápis ve Formuli 1. “Je úžasné získat na domácí půdě můj první bod ve Formuli 1, a to po tak náročném víkendu, jaký jsem zažil,” řekl 22letý Floridan. “Jsem hrdý na tento tým i na sebe za odvedenou tvrdou práci a pokroky, které jsme dosáhli během sezóny.”

Mladík ve službách Williamsu díky dvěma čerstvým mediumkám držel krok s týmovým kolegou a do cíle dorazil jen o sekundu za ním. Neděle přitom mohla být ještě lepší. “Měl jsem skvělý start, bohužel, v první zatáčce jsem se zachytil o klobásový obrubník, auto spadlo do anti-stallu a připravilo mě o několik míst.”

Z pohledu Williamsu je jedno, zda Albon skončil před Sargeantem nebo Sargeant před Albonem. Celý tým však může být rád, že se práce vyplatila a obě auta stáji pomohly vzdálit se Alfě Romeo, Haasu a AlphaTauri.

“V noci jsme tvrdě pracovali na tom, abychom našli dobrý způsob, jak s autem pracovat,” prozradil Sargeant. Samozřejmě, inženýři nemohli měnit nastavení podle libovůle. “Nemohli jsme na autě toho změnit mnoho kvůli pravidlům parc fermé, ale zabrali jsme po systémové stránce, nastavení na mém volantu, které pomohly posunout mé auto správným směrem.”

“Měli jsme mnohem lepší rychlost a i já jsem to dobře odjel. Bojovali jsme, v každém kole jsem jel naplno. Ubírali jsme se správným směrem a na tom můžeme stavět, až se přesuneme do Mexika,” doplnil.

Související zprávy