logo F1live.cz

Řídit Mercedes v Mexiku byla podle Hamiltona „noční můra“

Lewis Hamilton
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 10. 2023

Mercedes po Austinu tvrdil, že Mexiko a Brazílie budou skvělé příležitosti zvítězit. Na papíře to opravdu tak vypadalo, ale monopost W14 je jako bonboniéra, nikdy nevíte, co ochutnáte. I když závodní tempo vypadá nadějně, mexický víkend je pro tento tým zatím zklamáním.

Po pátku to byly samé stížnosti, ale po druhé části kvalifikace to vypadalo mnohem nadějněji, když Lewis Hamilton obsadil první místo a George Russell třetí. V Q3 se však karty rozdávaly znovu a piloti černých monopostů měli k dispozici pouze jednu sadu čerstvých pneumatik. Z nějakého důvodu však mnozí v závěru nezrychlili. Hamilton tak startuje až ze šestého místa a Russell z osmého, navíc oba čelí komisařům kvůli možnému porušení pravidel.

V případě Hamiltona je to za nezpomalení pod žlutými vlajkami při hodinách Fernanda Alonsa v Q1. I když to vypadá, že sedminásobný šampion jel naplno, podle vlastních slov to tak nebylo. „Zpomalil jsem a je to vidět i na čase,“ odmítl sedminásobný šampion pro televizi Sky jakékoli dohady.

Samotná kvalifikace byla pro Mercedes jako na horské dráze a Hamilton si nemyslí, že by z vozu mohl v závěru vytěžit mnohem více. „Celý víkend jsem se v autě trápil a byla noční můra ho řídit. Monopost prostě nemá rád tuto trať. Před kvalifikací jsme ale udělali dobré změny a v kokpitu jsem byl mnohem spokojenější. Přál bych si, aby jsme to udělali už ráno. V Q1 a v Q2 to nebylo špatné a druhý pokus v Q2 byl skvělý. Auto ale má velmi úzké pracovní okno, takže jsem z něj v závěru nemohl vytěžit více. Myslím si, že s dokonalým kolem bych byl pátý, ale to je maximum,“ řekl sedminásobný šampion.

Co však proslulé závodní tempo Mercedesu? Od tohoto týmu automaticky očekáváme, že v neděli snadno porazí Ferrari, i když startují ze třetí řady. Lewis o tom však není přesvědčen. „Pro auto to bude skutečná výzva, přehřívání brzd a celého vozu nám to značně ztěžuje. Opravdu nevím, jaký závod nás čeká, ale bude to na ostří nože,“ předpovídá Hamilton.

Russell nevidí důvod k trestu

Ještě o něco hůře dopadl v kvalifikaci jeho týmový kolega George Russell, který bude ve čtvrté řadě za Oscarem Piastrim. Znovu přitom podlehl Hamiltonovi. Sám ale důvody prohry Mercedesu nevidí v autě, ale spíše v extrémně náročné práci s „černým zlatem“. „Pokusili jsme se před posledním pokusem připravit pneumatiky trochu jiným způsobem, v naději, že z nich dostaneme více. Nakonec to však nefungovalo, protože na začátku kola byly příliš studené,“ řekl po skončení kvalifikace pro televizi Sky George Russell.

„Je to frustrující, protože celý víkend to bylo nahoru-dolů jako jojo, ve třetím tréninku jsme byli chvíli na čele, v Q2 jsme byli na prvním a třetím místě, ale v Q1 a v Q3 jsme byli úplně ztracení. Všichni jezdci na startovním roštu trpěli výkyvy formy, možná nejkonstantnějším jezdcem dnes byl Daniel Ricciardo. Bohužel, my jsme byli ‘dole’, když to nejvíce záleželo,“ říká britský závodník.

„Nemůžete to připsat autu jako takovému. Když se podíváte na kvalifikaci jako celek, tak vůz se za celou dobu nezměnil. Změnila se pouze interakce pneumatik s teplotami, přípravným kolem atd. Je to frustrující, ale ostatním se to podařilo, zatímco nám ne. Je to škoda, protože před tímto víkendem jsme měli vysoká očekávání,“ řekl Russell.

Ten ještě čelí vyšetřování komisařů. Ve Formuli 1 se nám totiž rozšířil takový nešvar, kdy jezdci úmyslně blokují výjezd z boxové uličky. FIA hodlá trestat příliš pomalá přípravná kola, takže pokud si chcete udělat mezeru, je to chytrý způsob, jak to dosáhnout. Na druhou stranu, udělat to necelé tři minuty před koncem kvalifikace je opravdu neferové. Max Verstappen to udělal v Singapuru, v Mexiku to zopakoval a hned ho napodobil i Russell, který však žádné problémy s komisaři neočekává.

„Bylo to, myslím, na konci Q2 a byl to totální chaos s masovým výjezdem všech na trať. Požadovali od nás, abychom si nevytvářeli mezeru tím, že budeme stát na konci boxové uličky, ale to znamená, že si musíte vytvářet prostor na trati. Podle mě je ale mnohem nebezpečnější jet dvacítkou na rovince, kde ostatní jedou třístadvacítkou. Proto neočekávám žádný trest, ale určitě musíme najít lepší řešení,“ sdělil Russell.

No, ne každý měl stejný názor. Martin Brundle jako komentátor přenosu Sky vyjádřil naději, že FIA potrestá tyto metody. Russell sám přiznal, že řídící orgán žádal jezdce, aby to nedělali. Jenson Button, který má v motorismu co to za sebou, prohlásil, že ani on sám „netušil, že něco takového je dovoleno. Opravdu jsem netušil, že můžete zastavit v boxové uličce bez jakéhokoliv důvodu. Jsem tedy zvědavý, jak na to budou nahlížet komisaři“. .

Ale vraťme se zpět k Russellovi a k Mercedesu, kteří stále mají před sebou více než tři sta kilometrů, aby vše napravili. Zdá se, že k tomu mají všechny potřebné nástroje. „Naše závodní tempo bylo velmi dobré, myslím, že jsme patřili k nejrychlejším. Po třetím tréninku jsme si ovšem mysleli totéž o našem tempu na jedno kolo. Podle mě takové skutečně bylo, jen nám to v kvalifikaci uniklo. Bude to náročné, protože na této trati se ve skutečnosti velmi těžko předjíždí, brzdy a motor se budou přehřívat, takže nás asi čeká dlouhé odpoledne. Dáme do toho ale vše,“ slíbil britský závodník.