logo F1live.cz

Na stole bylo pravidlo, které by pomohlo Ferrari. Proti byla “maximální paranoia týmů”

F_HDK2XWMAA-Pum
© Twitter/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 11. 2023

Nespravedlnost ke sportu neodmyslitelně patří. Není to jen motoristický sport či Formule 1. Jako fanoušci jsme na to už docela zvyklí, ale když dojde k nějaké do nebe volající nespravedlnosti, některé z nás to zvedne ze židle. Podobně tomu bylo i v Las Vegas, když přišel Carlos Sainz na startu o deset míst, jeho mechanici měli za sebou přímo směnu roku a tým utrpěl sedmicifernou škodu v dolarech, to vše bez vlastního přičinění. Jak se však zdá, v pravidlech neexistuje nic, co by dokázalo alespoň zmírnit tyto tvrdé důsledky.

Sainz se v celém paddocku a na široké veřejnosti dočkal sympatií. Jak se však nenajíte z vděčnosti, tak vám sympatie nepomohou k lepšímu výsledku v závodě. Když Sainz zničil své Ferrari při průjezdu přes kryt kanálu, museli mechanici Ferrari postavit prakticky nové auto, s novým šasí, vyměněným spalovacím motorem, řídící jednotkou elektroniky a novou baterií.

Právě to posledně jmenované se stalo jablkem sváru. Nové šasí stojí “jen” peníze, spalovací motor a řídící jednotka elektroniky byly již použité komponenty ze dřívější fáze sezóny, ale Ferrari nemělo žádnou funkční starší baterii, kterou by mohlo nasadit a vyhnout se trestu. Za překročení maximálního počtu komponent tak Sainz dostal trest a nenašel se nikdo, kdo by mu pomohl. Přitom i šéf Ferrari Frédéric Vasseur docela rozumně argumentoval tím, že nasazení nové baterie nepřinese Scuderii žádnou výkonnostní výhodu.

“Chápu, že by nebylo jednoduché dát někomu novou sadu pneumatik nebo nový motor, protože tím získáte výkonnostní výhodu. Ale baterie? Ta vám přece nenabídne žádný výkon navíc,” prohlásil francouzský manažer. “Přišli jsme o první trénink, utrpěli jsme milionové škody, mechanici se museli při opravě monopostu sedřít atd., takže podle mě není nerozumné brát to jako zásah vyšší moci.”

Pravidla mohla být změněna

No, pravidla skutečně operují s pojmem vyšší moc, která je definována jako “nepředvídatelná, neodvratitelná a vnější událost”, ale objevuje se jen v článcích o zrušení a odložení závodů, stažení přihlášek, výměně jezdce či testování na dynamometrech. Na případ Ferrari se však nevztahuje. Proto byla FIA a komisaři tak bezmocní. Neexistuje totiž článek pravidel, který by umožnil FIA jednat samostatně a trest zrušit.

Kdyby však šlo změnit chod dějin, tak podle generálního ředitele AlphaTauri a bývalého generálního sekretáře FIA Petra Bayera se před časem diskutovalo právě na toto téma. Jako jeden z nejvýznamnějších zástupců federace si na tyto jednání vzpomněl a jak sám říká, v Las Vegas mohlo být všechno jinak, ale změnu předpisů odmítly samotné týmy.

“Když jsem ještě působil na opačné straně, diskutovali jsme o klauzuli v pravidlech, která by zahrnovala vyšší moc,” prohlásil Bayer pro Motorsport.com. “Ve skutečnosti to však odmítly samotné týmy, které si ve své snaze o dokonalost, ale i pro jejich maximální paranoii, myslely, že možnost aplikovat vyšší moc svěří do rukou orgánu velkou moc, protože mnozí by se v nejrůznějších případech odvolávali právě na ni.”

Je to přesně ten klasický příklad, kdy si týmy ve Formuli 1 snaží udržet co nejvíce moci a všemožná práva veta. Přesně v takovém případě tak máte možnost hodit soupeři pod nohy nějaké polínko, když se vám to právě hodí. Samozřejmě, když se vám to nehodí, budete rozhazovat rukama a mluvit o bezpečnosti či nespravedlnosti. “Týmy si řekly, že nechtějí otevírat Pandorinu skříňku. V tomto případě však musím říci, že kdybychom o to byli požádáni, jako tým bychom podpořili Ferrari. Opravdu to nebyla jejich chyba,” řekl bývalý generální sekretář FIA.