logo F1live.cz

Allisonovi nevadí aliance mezi Red Bullem a AlphaTauri: Pravidla jsou velmi přísná

George Russell a Sergio Pérez
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2024

Stane se aliance mezi Red Bullem a AlphaTauri první velkou kontroverzí sezony 2024? Jak to už bývá, když je zákazník příliš úspěšný, vyvolává nelibost jeho konkurentů ve středu pole. Na vlastní kůži to zažili Haas a Racing Point. Forma AlphaTauri na konci minulé sezony připravila půdu pro další lavinu nespokojenosti. Technický ředitel Mercedesu James Allison v této otázce zůstal zdrženlivý.

Mohl by to být zároveň skvělý způsob, jak zatlačit na Red Bull a dostat ho pod politický tlak. Vždyť dva týmy ve vlastnictví jednoho subjektu jsou ve světě globálních sportů naprostá rarita. Uvědomuje si to i generální ředitel McLarenu Zak Brown, který už zahájil své mediální a politické tažení.

Možná trochu překvapivě zůstává Mercedes v tomto boji stranou. Na otázku ohledně jeho názoru na alianci Red Bullu a AlphaTauri odpověděl technický ředitel stáje James Allison. „Nejsem si úplně jistý, jaká je povaha vztahu těchto dvou týmů, ale je mi více než jasné, co říkají pravidla,“ řekl anglický inženýr, kterého cituje Motorsport.com.

„Kromě velmi malého počtu součástek, které si týmy mohou navzájem dodávat a s nimi i určité množství technických údajů, jsou pravidla v každém dalším ohledu velmi přísná. Nemůžete z jednoho týmu do druhého posouvat nic, co by mohlo být považováno za duševní vlastnictví. Tato pravidla jsou napsána velmi široce a zároveň velmi kvalitně. V podstatě znemožňují jakoukoliv komunikaci,“ říká Allison.

V Mercedesu tak, zdá se, plně důvěřují pravidlům a FIA. Kromě toho se zřejmě příliš nezajímají o marketingovou stránku. Právě ta může být trnem v oku Zaka Browna. V této oblasti je dnes spolupráce mezi dvěma týmy prakticky neomezená.

„Mají-li dva týmy mezi sebou silný vztah, může to být jen silný obchodní vztah. Nemůže být technického nebo sportovního charakteru, protože to pravidla zakazují,“ řekl Allison. „V minulosti to bylo mnohem otevřenější a Mercedes byl v té době v mnohem volnějším vztahu s týmem, který dnes nese jméno Aston Martin.“

„Právě v reakci na to se pravidla změnila, aby znemožnily skutečně technický nebo sportovní vztah dvou týmů. Kdyby se ukázalo, že nějaký existuje i dnes, bylo by to neštěstí. Z technického hlediska není mnoho možností, jak dosáhnout úzkého technického vztahu s jiným týmem, protože to není povoleno,“ konstatoval technický ředitel Mercedesu.