logo F1live.cz

Sprintový formát se opět změní, dečky zůstanou. Co všechno se sebou přineslo zasedání komise?

Yas Marina, Abú Zabí
© Twitter/Aston Martin
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 11. 2023

Po dlouhé době se v pátek sešla Komise F1, která toho, jako obvykle, i tentokrát projednala více než dost. Konkrétně si vzala na paškál sprintový formát, ohřívací dečky, alternativní přidělování pneumatik, balík do mokrých podmínek a to, jak se lépe vypořádat s plejádou horkých závodů. Jaké přijala závěry?

Sprintový formát

Asi nikoho nepřekvapí, že se komise shodla na opětovné úpravě sprintového formátu, který si má projít „racionalizací“, v důsledku které se sprintové aktivity striktně oddělí od těch závodních a kvalifikačních. Co to znamená? To přesně nevíme ani my, jelikož zpráva o zasedání FIA tuto problematiku dále nerozpitvává.

Domníváme se ale, že se pravidlo parc fermé bude během sprintových víkendů nově vztahovat pouze na kvalifikaci a závod a ne na sprintové „aktivity“, jak tomu bylo dosud. V praxi to tedy znamená, že nastavení, ke kterým přistoupí jezdci bezprostředně po skončení volného tréninku, se budou vztahovat na kvalifikaci a závod, nikoli však sprintový rozstřel a sprint samotný.

Ohřívací dečky a alternativní přidělování pneumatik

V otázce ohřívacích deček se dospělo k tomu, že k jejich zákazu zatím nedojde. Původně jsme se s přikrývkami pneumatik měli rozloučit již v nadcházející sezóně, ale po pátku se zdá, že se tak nestane ani v roce 2025.

Co se týče alternativního přidělování pneumatik, a tedy formátu, který si svou premiéru (a zřejmě i derniéru) odbyl na Velké ceně Maďarska a Itálie, komise tuto myšlenku zametla ze stolu. Závodníci tak budou mít stejně jako doposud k dispozici třináct sad suchých pneumatik.

Co s deštivými a horkými závody?

Komise také jednala o tom, jak zlepšit viditelnost na trati během toho, jako na ní panují proměnlivé podmínky a zároveň se zamyslela nad tím, jakým způsobem by dokázala pomoci jezdcům, kteří se v kokpitu nejednou pasují s obrovským horkem.

V prvním případě usoudila, že bude pokračovat v hledání ideálních krytů kol, které by dokázaly „obalit“ celou pneumatiku, čímž by došlo k minimalizaci vodních sprejů. V tom druhém došla k závěru, že aktualizuje technické předpisy, a to tak, aby se do kokpitu monopostu dostávalo díky usměrňovačům více vzduchu.

V neposlední řadě..

V neposlední řadě se od roku 2024 omezí velikost a počet kovových komponentů používaných při výrobě podlah a do rozpočtového stropu – který zůstane nezměněný – se nebudou započítávat opatření související s udržitelností a snižováním uhlíkové stopy. Komise také oznámila, že týmům bude umožněno začít s vývojovými pracemi na monopostech pro rok 2026 nejdříve 1.1.2025.

Na závěr nám už zbývá jen dodat, že změny nabudou oficiální charakter až po formálním schválení Světovou motoristickou radou, která se nejbližší setká před slavnostním předáváním cen FIA v Baku v prosinci tohoto roku.