logo F1live.cz

Za všechno mohou nerovnosti, říká na margo nehody Sainz

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 11. 2023

Na sklonku celkem úspěšné sezóny jako by začalo Carlosovi Sainzovi docházet štěstí. Po tom, co ho v Las Vegas připravil o dobrý výsledek špatně upevněný kryt od kanálu, doplatil ve druhém z pátečních tréninků na nerovnosti na trati. Stejně jako před týdnem, i nyní bez vlastního zavinění – tedy alespoň podle slov Španěla.

Sainz se přibližně po čtvrt hodině druhého volného tréninku postaral o vyvěšení červených vlajek. Při průjezdu třetí zatáčkou totiž nadešel na nerovnost, roztočil se a následně skončil v bariéře. Jak tento incident okomentoval?

„Cítím se dobře,“ řekl novinářům po skončení tréninku. „Byla to docela velká havárie, ale díky těmto bezpečným autům můžete vyváznout po takovýchto velkých nárazech bez újmy. Samozřejmě, jsem trochu otřesen, ale není to nic vážného. Po skončení prvního volného tréninku jsme před začátkem druhého provedli na autě určité změny, které mohly k nehodě přispět. Nechci však zacházet do detailů. Jednoduše jsem bohužel nemohl ovládat auto.“

Ačkoliv mohly být příčinou nehody do určité míry špatně zvolená nastavení, Sainz ukázal v první řadě prstem na nerovnosti. „Z nějakého důvodu došlo během let k úpravě trati, jsou tu dvě nerovnosti,“ poznamenal. „Jedna je na výjezdu z druhé zatáčky a jedna na vjezdu do třetí zatáčky. Tato nová generace aut je na nerovnosti velmi náchylná,“ vysvětlil.

„Na nerovnost jsem téměř doplatil už v prvním tréninku. Musel jsem proto do určité míry pozměnit nastavení a danému místu se vyhýbat. Z nějakého důvodu se nerovnost v tom kole opět připomněla. Na ten hrb jsem musel nadejít buď proto, že jsem zvolil (v nájezdu do zatáčky) špatný úhel, nebo bylo za tím něco jiného. Následně jsem byl už jenom pasažérem. U této generace aut jsme už byli vícekrát svědky toho, že jakákoliv z těchto malých nerovností může vést k pořádně tvrdému nárazu.“

Ve mnohem lepší náladě než Sainz je po skončení pátečních jízd druhý z pilotů Scuderie Charles Leclerc. Monacký jezdec byl totiž ve druhém volném tréninku absolutně nejrychlejší a potvrdil tak, že Ferrari se s blížícím koncem sezóny ocitá v čím dál lepší formě.

„I Mercedes však vypadat být velmi silný,“ řekl Leclerc na adresu Mercedesu, s kterým se Ferrari bije o druhou příčku v Poháru konstruktérů. „Nevím ale, co se s nimi stalo ve druhém volném tréninku, oproti tomu prvnímu vypadali totiž být o něco méně silní. Tak či tak, je před námi ještě hodně práce, protože s nimi tento víkend svedeme boj.“

„Navzdory tomu, že okruh Yas Marina Ferrari nikdy příliš nepřál, je Leclerc před sobotní kvalifikací a nedělním závodem mírným optimistou. Zůstává však nohama pevně na zemi a řídí se heslem ‚neříkej hop, dokud nepřeskočíš‘.“

„Ještě si netroufám tvrdit, že budeme na tomto okruhu silní,“ uvedl. „Nejprve to musíme dokázat zítra v kvalifikaci. Následně bude největší výzvou tohoto víkendu management pneumatik.“ V Abú Zabí nejde o hodně jen Ferrari, které ztrácí ve týmové soutěži čtyři body na druhý Mercedes, ale relativně i Leclercovi. Monacký jezdec se totiž za předpokladu, že se se závěrečným závodem šampionátu rozloučí dobrým výsledkem, může v šampionátu ještě posunout na čtvrté místo.

Dvacetšestiletému závodníkovi však o individuální úspěch ani tak moc nejde, mnohem intenzivněji se soustředí na ten týmový. „Čtvrté místo v soutěži jezdců neznamená absolutně nic. Naproti tomu, druhé místo v Poháru konstruktérů je pěkné. Abych byl úpřimný, byl bych velmi rád, kdybychom po skončení tohoto víkendu figurovali na druhém místě. Měli jsme náročnou sezónu a každý si to zaslouží.“

„Zaměstnanci pracovali ve snaze přinést vylepšení co nejdříve jako šílení, a proto by si zasloužili být na konci roku na druhém místě. Uděláme pro to absolutně všechno. Co se týče šampionátu jezdců, nemám moc velkou šanci skončit čtvrtý. Kdyby se mi to podařilo, bylo by to fajn, ale kdyby se mi to nepodařilo, vadit mi to nebude. Chci jen vyhrát šampionát, a to co nejdříve,“ uzavřel Leclerc.