logo F1live.cz

Horner slibuje „žádné růžové Mercedesy“, ale týmy už brojí proti Red Bullu a AlphaTauri

Max Verstappen, Júki Cunoda a Valtteri Bottas
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 12. 2023

Oživení AlphaTauri na konci sezóny 2023 vyvolalo nemalou pozornost v paddocku Formule 1. Dobře si pamatujeme, jaká negativní publicita provázela stáj Racing Point v roce 2020. „Růžový Mercedes“, jak se tehdy přezdívalo monopostu RP20, přivedl svou podobností s nejrychlejším autem na roštu soupeře k prudké reakci, která vyvrcholila dokonce potrestáním stáje ze Silverstone. Nyní se zdá, že v novém roce půjdou soupeři „po krku“ AlphaTauri.

V Singapuru nasadila stáj z Faenzy spolu s velkým balíkem vylepšení i zadní zavěšení od Red Bullu. Další velké úpravy přivezli inženýři jednoho z nejchudších týmů do Austinu a novou podlahu nasadili dokonce i v Abú Zabí. Něco takového rozhodně zvedá obočí, ale kdyby AlphaTauri nadále tápalo, pravděpodobně by tomu nikdo nevěnoval pozornost.

Připomeňme si však několik dalších podstatných skutečností. Aerodynamické oddělení tohoto týmu se již brzy přesune do Milton Keynes a bude sídlit na stejné ulici jako základna Red Bullu. Přidejte k tomu přiznání Christiana Hornera a Helmuta Marka, že se hlavní tým opět sbližuje se „sesterským“ a máme tu spekulace a konspirace. „Konkurenční týmy už interně vyjádřily obavy v této záležitosti a vyzvaly FIA, aby se velmi pozorně podívala na to, co se děje, a zároveň se ujistila, že nedochází k ničemu nekalému,“ informuje například portál Motorsport.com, ale přidávají se i další zdroje.

Šéf Red Bullu Christian Horner však něco takového rezolutně odmítá. Spolupráce s AlphaTauri se prý v ničem nebude podobat kooperaci Mercedesu a Racing Pointu. „K ‚růžovému Mercedesu‘ máme ještě velmi daleko. Existují některé komponenty, které můžete získat od druhých stran a jsou jasně uvedeny v pravidlech. Ty od nás dostanou,“ řekl novinářům šéf Red Bullu.

„Když se podíváte na jejich auto, vidíte několik podstatných odlišností mezi monopostem AlphaTauri a Red Bull Racing. Pravděpodobně najdete na startovním roštu auta, která jsou k nám svou koncepcí mnohem blíže než AlphaTauri. Stačí se podívat na Aston Martin nebo dokonce na McLaren. Když se podíváte na oblast kolem zadního zavěšení McLarenu, velmi se blíží naší koncepci,“ prohlásil Horner.

Podle jeho slov jsou tedy závěrečné úspěchy AlphaTauri dílem šikovnosti inženýrů ve Faenze, nikoli důsledek užší spolupráce s „mateřským“ týmem. „Je to díky kvalitě jejich lidí. Samozřejmě, určité komponenty jim můžeme dodat. Je to však stejný vztah mezi dvěma společnostmi, jak mají Mercedes a Ferrari se svými zákazníky na roštu, kterým dodávají převodovky, zavěšení nebo jim zapůjčují simulační nástroje či větrný tunel,“ říká Horner.

„Samozřejmě, záleží od nich, jak dobře tyto nástroje využijí. Můžete vidět, že McLaren je v určitých ohledech využívá lépe než Mercedes. Záleží jen na nich, jak využijí, co jim dovolují předpisy,“ dodal šéf Red Bullu.

Na obavy soupeřů upozornil i Joe Saward

Na obavy a nespokojenost soupeřů upozornil i renomovaný novinář Joe Saward ve svém blogu, který také slyšel, že AlphaTauri bude v roce 2024 přejmenováno na Racing Bulls. Uvedl také, že Red Bull „nedávno odmítl nabídku na prodej týmu ve výši 1,2 miliardy dolarů a nyní se chce zaměřit na jiný segment trhu F1“..

Saward upozorňuje, že víceré týmy znepokojuje nárůst bodového zisku AlphaTauri na konci této sezóny a „chtějí se ujistit, že mezi Red Bullem a jeho druhým týmem nedochází k příliš velké výměně aerodynamických technologií, protože mají podezření, že mezi nimi došlo k tajné dohodě“. Samotný novinář však připomíná, že něco takového se velmi těžko dokazuje. Když však nějaký tým v prvních sedmnácti závodech získá pět bodů a potom v posledních pěti hned dvacet, rozhodně to u soupeřů vyvolá podezření.