logo F1live.cz

Jako Franz Tost letos „nedůvěřoval inženýrům“ a propouštěl lidi

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Dlouholetá stálice Formule 1 Franz Tost se loučí. Ačkoliv Helmut Marko již potvrdil, že jeho krajan zůstane v roli poradce, je zřejmé, že brzy bývalý šéf AlphaTauri zmizí z povědomí. Náš sport tak přišel o jednu ze svých osobností, velkého perfekcionistu a jednoho z nejtěžce pracujících lidí. Letošní utrpení jeho týmu představuje dobrý příklad nároků, které musí jeho zaměstnanci splnit.

Franz je známý workoholik. Sám přiznal, že jeho manželka od něj dostane dva týdny během letní přestávky, které stráví společně na dovolené, zbylých 351 dnů v roce mu musí tolerovat plné pracovní nasazení. I když tomu možná nebudete věřit, vězte, že Tost chodil do práce i na Štědrý den. Rozhodně tedy není ten typ manažera, který od svých zaměstnanců žádá plné nasazení při popíjení na pláži.

Jeho den začíná vždy v půl páté ráno desetikilometrovým během bez ohledu na roční dobu, počasí nebo věk. Tost prostě mohl od svých zaměstnanců požadovat maximum, protože sám trávil v práci nejvíce času. Tato sezóna, která se pro jeho stáj dlouho vyvíjela velmi nepříznivě, přinesla dobrý příklad toho, jaký je Franz náročný šéf.

Možná si vzpomenete, jak si na začátku sezóny, konkrétně během Velké ceny Saudské Arábie, vzal na paškál vlastní technické oddělení. „Inženýři mi tvrdí, že se nám podaří udělat velký pokrok, ale já jim už nevěřím. Já chci vidět jen časy na kolo, protože to jediné se počítá,“ prohlásil ještě v březnu Tost.

Byl to tvrdý úder do vlastních řad, který se ve Formuli 1 nevidí často. V Abú Zabí však novinářům vysvětlil, jak to zaměstnanci ve Faenze a Bicesteru přijali. „Ti inženýři, na které jsem tyto slova směřoval, jim porozuměli. Musím vám však vysvětlit pozadí tohoto příběhu,“ začal své vyprávění Tyrolák.

„Naše loňské auto nebylo konkurenceschopné. Řekl jsem, že s tím musíme něco udělat, protože nemohu akceptovat, že se flákáme na chvostu. Chtěl jsem být aspoň v přední části středu pole. Slyšel jsem samé: ‚Ano, ano, pracujeme velmi tvrdě a máme řešení. Přesně víme, co musíme udělat.‘ Přišel jsem za inženýry na aerodynamickém oddělení. Ukázali mi čísla a řekli, že nové auto bude fantastické, máme velmi dobrý výkon, čísla ve větrném tunelu a na CFD jsou velmi dobrá a bla bla bla,“ vzpomíná Tost, kterého však čekalo prudké vytrzevení.

Když tým dorazil na předsezónní testy, okamžitě bylo jasné, že AlphaTauri nejenže neudělalo dostatečně velký krok vpřed, ale také pokročilo méně než všichni konkurenti. Asi nepřekvapí, že perfekcionista Franz se rozhodl pro rázné kroky.

„Přišli jsme do Bahrajnu a ani jsem nepotřeboval čekat do prvního závodu. Už na testech mi bylo jasné, že jsme úplně ztraceni. Naštval jsem se a ptal jsem se inženýrů, co to má znamenat. ‚Ach, ale víte, brzy nasadíme vylepšení.‘ Řekl jsem jen: ‚Vylepšení mě nezajímají. Auto musí podávat dobré výkony.‘ Na tiskové konferenci jsem tehdy dostal otázku přesně na toto téma, a tak jsem řekl, že inženýrům už více nevěřím,“ vzpomíná Tost, pro kterého byl další postup více než jasný.

„Pokud lidem nedůvěřuji, tak končí. A přesně to se i stalo. Vyměnili jsme je a přivedli některé nové zaměstnance. Doufejme tedy, že teď máme na aerodynamickém oddělení dobrý tým. Musím říci, že všechna vylepšení, která nasadili v této sezóně, fungovala uspokojivě,“ říká Rakušan, který si však nemyslí, že by byl na své zaměstnance příliš tvrdý.

„Můj styl vedení je úplně jednoduchý. Sednu si se svými lidmi, probereme dané téma a rozhodneme se. Nemám však rád, když se rozhodneme pro jedno, ale potom to chceme změnit a vydat se jiným směrem,“ řekl Tost.