logo F1live.cz

Tost byl zklamaný, když Red Bull dal přednost Pérezovi před Gaslym

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 12. 2023

S Formulí 1 se loučí jedna z jejích největších osobností. Franz Tost je tvůrcem týmu AlphaTauri, jak ho známe dnes, a měl nemalou zásluhu na proměně mladých pilotů v dozrálé vítěze. Jeho možnosti ve vedení stáje z Faenzy byly vždy omezené, ale ujistil se, že z nich vytěží maximum.

Franz Tost má za sebou dlouhou a mimořádně úspěšnou kariéru. Začínal jako závodník, ale podle vlastních slov rychle pochopil, že není dostatečně rychlý. I když mu titul šampiona rakouské Formule Ford z roku 1983 už nikdo nevezme, sám říká, že tento úspěch v tehdejším světě motorsportu mnoho neznamenal. Začal se proto vzdělávat a vydal se na manažerskou dráhu.

Na konci roku 2005 se dozvěděl, že jeho novým působištěm bude Itálie. Dietrich Mateschitz ho tam poslal s poměrně jednoduchým úkolem – připravovat jezdce z juniorského programu Red Bullu. Když prošli rukama Franza Tosta, museli být schopni bojovat o titul, takové bylo pracovní zadání. Jak víme, ze Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena se nakonec stali šampioni.

Rakouský manažer proto říká, že mu vůbec nevadilo, že nedostal možnost pracovat s jezdci na úplném vrcholu jejich kariér. Dobře si uvědomoval, že z Toro Rosso a AlphaTauri se nikdy neměl stát vítězný tým a nikdy k tomu neměl ani patřičný rozpočet. „Vždy mi bylo jasné, že nebudu mít možnost pracovat s jezdci v rozkvětu sil,“ řekl Tost v rozhovoru pro RacingNews365.com.

„Vždy jsem byl šťastný a spokojený, když naši jezdci dostali místo v Red Bullu. Mnohem negativněji jsem vnímal, když Red Bull vzal například Sergia Péreze místo Pierra Gaslyho. Bylo skvělé, když si vzali našeho pilota, protože tehdy se jasně ukázalo, že tým odvedl dobrou práci,“ prohlásil s hrdostí Tost.

„Rád jsem sledoval, jak jezdci Red Bullu vyhrávali závody a tituly. Vím, že my nemáme infrastrukturu, abychom vyhrávali. Dietrich Mateschitz hned na začátku řekl: ‚Nemohu si dovolit, aby dva mé týmy bojovaly o titul. Stačí synergie s Red Bull Racing a vychovávání jezdců pro potřeby hlavního týmu‘,“ vysvětlil Franz své úkoly ve Faenze.

Je zajímavé, že prakticky od roku 2005 zůstal na jednom místě. Vždy zůstal věrný Red Bullu, i když muselo být zřejmé, že navzdory částečným úspěchům odvedl skvělou práci. Nabídky prý přišly, ale Rakušan zůstal věrný svému krajanovi až do jeho smrti v roce 2022.

Po Christianovi Hornerovi je dnes druhým nejdéle sloužícím šéfem ve Formuli 1. Jeho šňůra, která začala v listopadu 2005, se však brzy skončí. „Za tu dobu jsem dostal pár nabídek, ale já jsem chtěl zůstat s Toro Rosso a s Red Bullem. Měli jsme dobrý vztah,“ říká Tost.

„Měl jsem velmi dobrý vztah s Dietrichem Mateschitzem a v týmu bylo vždy co dělat, budovat infrastrukturu, vylepšovat ji, stavět novou budovu a podobné věci. Nikdy jsem to nechtěl opustit,“ řekl pyšně rakouský veterán.