logo F1live.cz

Monoposty budou v roce 2026 svižné, slibuje FIA

Po štarte VC Rakúska 2023 – Ferrari zozadu – Carlos Sainz
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 12. 2023

Formuli 1 čeká v roce 2026 zcela nová kapitola. Ačkoliv současná technická pravidla mají za sebou teprve dvě sezóny, podoba nových předpisů pro rok 2026 a následující již nabyla reálných obrysů. Nový koncept se držel několika základních pilířů, mezi které patřilo i usnadnění pronásledování soupeře a úspora váhy.

Nejdůležitější změnou budou v roce 2026 pohonné jednotky. Ty se změní v podstatě poprvé od roku 2014. FIA, Formula 1 a týmy se dohodly, že přejdou na plně udržitelná paliva, zvýší podíl elektřiny a zbaví se MGU-H. Všechny tyto změny společně s rozpočtovým stropem přiměly Audi vstoupit do F1 s vlastním továrním týmem, Honda změnila názor na svůj odchod a Ford uzavřel strategickou spolupráci s Red Bullem.

Nejde však jen o pohonné jednotky, které si projdou zásadními změnami. I monoposty se musí přizpůsobit výzvám, které plynou z nasazení nových motorů a také potřebují reagovat na poučení z posledních dvou let. Ačkoliv ještě neznáme plné znění pravidel, FIA o nových autech již veřejně promluvila.

Řídící orgán uspořádal tiskovou konferenci, na které byl přítomen i šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis. Bývalý inženýr Ferrari vysvětlil vybraným médiím, jak asi budou vypadat auta po roce 2026.

Menší, lehčí a svižnější

To je asi nejčastější stížnost pilotů a veřejnosti po roce 2022. Současný monopost F1 váží prázdný až 798 kilogramů. To není dobré pro závodění, pro degradaci pneumatik a pro samotnou jízdu, která je mnohem méně svižná a zábavná. Ačkoliv se zdálo nereálné, aby po roce 2026 s velkou baterií a rekuperačními systémy auta zhubla, podle FIA se přesně to i stane.

Rozvor se zkrátí z 3600 na 3400 milimetrů a nová auta budou také o deset centimetrů užší. „Cílíme na mnohem nižší hmotnostní limit. V roce 2026 by měla být minimální váha asi o 40 až 50 kilogramů nižší než dnes,“ prohlásil Tombazis, kterého cituje Motorsport.com. Tyto plány již dříve narazily na odpor odborné veřejnosti, podle které je realistické spíše snížení hmotnosti o asi 20 nebo 30 kilogramů s ohledem na vlastnosti a parametry nových aut. Můžeme proto předpokládat, že začátkem roku 2026 budou mnohé týmy opět trpět nadváhou.

„Způsob, jakým to chceme dosáhnout, souvisí s koncepcí ‚svižného auta‘, jak jsme ji interně nazvali. Prostě si myslíme, že v posledních letech se monoposty staly příliš objemnými a těžkými,“ řekl Tombazis. Menší auto však zároveň znamená méně přítlaku. V roce 2026 proto možná Formula 1 zpomalí, ale to všechno ve prospěch lepšího závodění.

„Nižší přítlačná síla znamená, že se sníží velké zatížení komponentů, například zavěšení, a to umožní týmům následně snížit hmotnost,“ představil jeden z klíčových mužů FIA myšlenkové pochody svého týmu. „Předběžně se zaměřujeme na 16palcové disky kol s menším průměrem a užšími pneumatikami vpředu i vzadu. To všechno nám podle nás pomůže výrazně snížit hmotnost,“ dodal Tombazis.

Druhý pokus zlepšit závodění

Návrat přísavného efektu v roce 2022 měl jasný cíl – usnadnit pronásledování monopostů a tím zlepšit závodění. Tento cíl však příliš nevyšel, když týmy stále méně a méně využívaly podlahu a našly cesty, jak využít pro zlepšení přítlaku karoserii monopostu. Negativním důsledkem však bylo ztížení pronásledování a čím dál více špinavého vzduchu. Žádaný efekt se tedy nedostavil. FIA to v roce 2026 chce zkusit ještě jednou prostřednictvím evoluce současného konceptu a zacelením mezer v pravidlech, které týmům umožnily obejít původní účel nových předpisů.

„Rok 2023 přinesl drobné zhoršení těsného závodění. Auta se trochu zhoršila ve schopnosti těsně následovat. Myslíme si však, že chápeme, proč se to stalo a co musíme udělat. Věříme, že nová pravidla přinesou mnohem robustnější řešení,“ řekl Tombazis, který věří, že FIA tentokrát mnohem lépe „utěsní“ potenciální mezery v předpisech.

Nová auta tak budou mít méně přítlaku a menší odpor vzduchu, ale podle jejich tvůrců výrazně nezpomalí. Kromě toho však FIA bez obalu připomíná, že rychlost není její hlavní starostí. „Není to pro nás důležitý faktor. Rychlost však bude velmi podobná jako dnes,“ tvrdí Tombazis.

„Myslím si, že se budeme pohybovat v rozmezí několika sekund nebo tak nějak. Kdyby však auta zpomalila i o pět sekund, nezpůsobí nám to žádné vrásky. Rozdíly budou na první pohled viditelné jen těm, kteří o tom něco vědí. Stále budou vypadat jako monoposty F1. O tom není pochyb,“ prohlásil zástupce FIA.

Pohyblivé aerodynamiky bude více

Pokud nejste fanouškem DRS, následující řádky se vám nebudou líbit. I když mají nová pravidla za cíl zlepšit pronásledování a závodění, pohyblivých součástí se nezbavíme. Nejenže zůstane DRS, ale přibudou další pohyblivé součásti. FIA totiž chce využít tuto technologii, aby auta zrychlila a také aby eliminovala případné problémy s nedostatkem energie.

Na této oblasti se však ještě pracuje, protože stále nevíme úplně přesně, jak to bude vypadat. Mluvilo se například o „reverzním DRS“, kdy se znevýhodní auto vpředu, ale FIA tento nápad nakonec zavrhla. „Na rovinkách se určitě změní náklon křídla, aby se snížil odpor vzduchu. Určitě však nebudeme zpomalovat vedoucího jezdce. To by jednoduše nefungovalo,“ ujišťuje Tombazis.

„Budeme mít určitý ekvivalent současného DRS, co umožní následujícímu jezdci v určitém časovém limitu za soupeřem, aby se dostal do pozice na útok. Jakou podobu bude mít tento mechanismus? Máme několik možností. Je tu dodatečná změna aerodynamické složky na rovince, dodatečná změna aerodynamické složky v zatáčce nebo na to použijeme výkon motoru. Stále vykonáváme počítačové simulace, abychom dospěli k nejlepšímu možnému řešení,“ vysvětluje šéf FIA pro oblast monopostů.

„Nechceme, aby se auta na rovinkách obíhala. Chceme, aby se k sobě přiblížila v okolí brzdného bodu, došlo k skutečnému souboji a jezdci mohli předvést své schopnosti,“ říká Tombazis, podle kterého je lepší použít DRS pro přiblížení pilotů, ne se ho úplně zbavit a ubrat na atraktivitě závodů. Finální řešení však zatím neznáme.