logo F1live.cz

Tajemství dominance Red Bullu? Hmotnost auta, tvrdí Horner

Martin Trenkler
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 12. 2023

Tým Red Bull přepsal v roce 2023 téměř všechny historické statistiky. Šlo o jedno z nejdominantnějších představení všech dob. Přesně 21 vítězství z 22 závodů určitě není náhoda a monopost RB19 byl o hlavu před ostatními. Podle šéfa stáje Christiana Hornera spočívá jeho dominance ve schopnosti týmu ušetřit váhu.

Je vysoce pravděpodobné, že do této sezóny vstupovaly všechny týmy s auty, která se vešla pod hmotnostní limit. Pokud si ještě vzpomínáte na rok 2022, tak se hodně mluvilo o váze. Je možné, že jen Alfa Romeo postavila auto, do kterého mohli inženýři umístit balast a pracovat s vyvážením. Během minulého roku pracovaly všechny týmy na zlehčování a podle medializovaných informací postupně všichni dosáhli maximální povolené hmotnosti 798 kilogramů.

Tím však práce na „hubnutí“ nekončí. Inženýři zlehčují svá auta i nadále, protože díky tomu mohou do útrob umístit balast a pracovat s vyvážením. I když monopost není lehčí, jezdí o hodně lépe. Právě na tuto skutečnost poukázal i boss stáje Christian Horner, když dostal otázku, proč byl monopost RB19 tak dominantní. „Nesmíte zapomínat, že RB19 nesl množství komponentů svého předchůdce RB18: převodovku, velkou část zavěšení a polovinu šasi. Tohtoroční auto bylo ve skutečnosti spojením dvou,“ odpověděl šéf Red Bullu, kterého cituje Motorsport.com.

„Hmotnost byla nejdůležitější věc, kterou jsme před rokem 2023 vyřešili. V roce 2021 jsme se pro boj o titul začali tak pozdě věnovat novým pravidlům, že auto bylo trochu molovaté. Před touto sezónou jsme však dokázali dostat z auta 20 kilogramů a upravit některé nedokonalosti,“ říká Horner.

„Kromě toho jsme mohli počítat s některými fantastickými díly z minulé sezóny. Tyto komponenty mají spolu s Maxem na kontě patnáct vítězství v minulé sezóně a devatenáct v této, což je dohromady přesně třicetčtyři závodů na prvním místě,“ dodal Angličan.

Horner tak tvrdí, že mezi loňským a letošním autem zase až tolik rozdílů není. V Red Bullu nevymysleli nic revolučního, prostě udělali krok v každé oblasti. „Bylo to od každého trochu,“ konstatoval ohledně meziročních změn. „Řekl bych, že to byl pravděpodobně nejpodstatnější rozdíl mezi autem z roku 2022 a 2023.“

Jeden víkend přece jen nevyšel

I když v Red Bullu svorně tvrdí, že jim porážka na Velké ceně Singapuru nevadí, určitě by nepohrdli stoprocentní úspěšností. Na okruhu Marina Bay se však něco pokazilo. I když tato trať neměla monopostu RB19 sedět, málokdo čekal, že Max Verstappen a Sergio Pérez nebudou ani na pódiu. Podle Hornera sahají kořeny tohoto výsledku ještě do období před prvním volným tréninkem v Singapuru.

„Myslím si, že tento závod hází na vše skutečné světlo. Podle mě to letos mnohokrát vypadalo, že vyhráváme snadno. Zvítězit však nikdy není snadné,“ prohlásil Horner.

„Tento závod je skvělým důkazem toho, že když minete terč, máte jen malou rezervu a rozestupy nejsou velké. Na okruh jsme dorazili s nastaveními ze simulátoru, ale ty přinesly zklamání. Naše nástroje nás zavedly na scestí a auto ten den a na tom okruhu prostě nefungovalo, a to zvlášť v kvalifikaci. V závodě se to zlepšilo. Kdybychom před víkendem věděli to, co po jeho skončení, byli bychom mnohem konkurenceschopnější,“ řekl Horner.

Související zprávy