logo F1live.cz

Horner nemohl uvěřit svým uším: Ricciardovi jsme dali vše, co si přál

Daniel Ricciardo
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 12. 2023

O budoucnosti Daniela Ricciarda se v roce 2018 spekulovalo již delší dobu. Mnohým i přesto vyrazilo dech, když Australan oznámil, že přestupuje do Renaultu. Stejně překvapený byl dokonce i jeho tehdejší šéf Christian Horner, který prý nemohl uvěřit tomu, co mu jeho pilot oznámil. Red Bull totiž přistoupil na každou Ricciardovu podmínku.

Od příchodu Maxe Verstappena se z Red Bullu začal rodit jeho tým. Vše se točilo kolem budoucího mistra světa. Daniel Ricciardo se najednou ocitl na vedlejší koleji a ve Verstappenově stínu, s čímž vůbec nebyl spokojený. Nakonec se rozhodl odejít a nebýt neoficiální dvojkou mladšího kolegy.

Christian Horner v podcastu s hercem Daxem Shepardem prozradil, co vlastně tomuto odchodu předcházelo a jak se Red Bull snažil Ricciardovi splnit vše, co mu viděl na očích Dokonce mu nabídl stejné finanční podmínky jako hvězdnému Verstappenovi.

„V té době už bylo zřejmé, že z Maxe něco roste. Byl velmi mladý a měl obrovský talent, potřeboval jen trochu obrousit hrany. Na začátku roku 2018 jsme proto Maxovi nabídli kontrakt, abychom si zajistili jeho budoucnost,“ začal vzpomínat Christian Horner. „Pamatuji si, že Daniel byl naštvaný. Najednou si uvědomil, že nechce hrát druhé housle. Viděl jsem na něm, že se vnímá jako příliš velká ryba v malém rybníku. Lidé mu také hučeli za ušima o tom, kolik peněz leželo na stole.“

Max Verstappen si měl podle nové smlouvy přijít na deset milionů dolarů ročně. Red Bull však Ricciardovi za jeho služby ani zdaleka neplatil tolik. Vedení se pokusilo něco vymyslet, aby si udrželo rodáka z Perthu v týmu.

„Před závodem v Rakousku jsem mluvil s naším majitelem Dietrichem Mateschitzem a říkal jsem mu, že (Daniel) je trochu na vážkách, zda by ho mohl trochu potěšit. Helmut je velmi promaxovský, tak by to mohl trochu vyvážit a ukázat mu, že ho chce. Řekl, že to není žádný problém a pohovoří si s ním,“ pokračoval Horner.

Jak to celé dopadlo? Mateschitz prý zaskočil i samého sebe. „Po závodě v Rakousku ho tedy zavolal k sobě. Byli tam více než hodinu a říkal jsem si, proboha, co se tam stalo? Oba však odtud vyšli s úsměvem na tváři. Dietrich přišel ke mně a zeptal jsem se ho, jak to šlo. On odpověděl, že vše je v pořádku, že se o tom nemusíme ani bavit.“

„Na čem jste se tedy dohodli?“ ptal se majitele stáje Horner. „Řekl, že mu dáme přesně to, co i Maxovi. Tehdy jsem se zarazil: Víš, kolik platíme Maxovi? On řekl, že netuší. Tak jsem mu řekl tu sumu a on vyhlásil: Kdo na toto, dočerta, přistoupil? Řekl jsem mu: No přece ty!“ rozesmál se 50letý Angličan. „Poté však řekl, že je to skvělý chlapík, dejme mu tedy stejnou smlouvu, jakou má Max. Byla to dvouletá smlouva.“

Podpis nové smlouvy se však nerodil lehce. „Poté jsme šli do Německa na závod, kde mu odpálilo motor. Motory byly tehdy naším největším problémem. Ten motor ho stále zrazoval,“ připomněl neslavný závěr spolupráce Red Bullu s Renaultem. „Následně jsme přišli do Maďarska a všechno papírování jsme už měli vyřízené.“

Ricciardo najednou vytasil s novou požadavkou. „Přišel za mnou jeho manažer a mluvil mi, že Daniel má velké obavy kvůli pohonné jednotce, protože jsme měli jít k Hondě. Prý přistoupí na roční smlouvu.“

Do toho se Hornerovi moc nechtělo, protože „za šest měsíců bychom zase museli řešit přesně to samé“. „Tak jsem zašel za Dietrichem, který řekl, že tu jde o vztahy a ne o kontrakty. Chce jeden rok, dejme mu ho. V této chvíli tak dostal vše, co chtěl.“

Zbývalo udělat poslední krok, který se však ukázal jako nejtěžší. „Smlouvu jsme měli podepsat v pondělí na testech v Maďarsku. Z pondělka se však stal úterý a já už něco tušil. Řekli byste si, že se nebude moct dočkat podpisu, ale on smlouvu nepodepsal ani ráno předtím, než nastoupil do auta, ani na oběd, a poté musel z auta zamířit přímo na letiště, protože letěl do Los Angeles. Prý mi zavolá, až přiletí.“

„Nakonec mi zavolal a řekl mi: Právě jsem vystoupil z letadla v LA a celý let jsem nad tím přemýšlel. Nepodepíšu ten kontrakt, vezmu jinou nabídku. Říkal jsem si, páni, oslovil tě Mercedes nebo Ferrari? On mi řekl, že ne, podepíše smlouvu s Renaultem. S výrobcem motorů, které ho poslední dva roky vždy zradily,“ nevěřil vlastním uším Horner poté, co mu Ricciardo zvěstoval tyto noviny.

„Daniel je humorista, tak jsem byl přesvědčený, že si ze mě střílí. Neexistuje, aby šel do Renaultu, přestaň si ze mě dělat žerty. Asi po deseti minutách mě dokázal přesvědčit, že skutečně jde do Renaultu. Byl jsem z toho zklamaný,“ přiznal. „Tehdy mě to trochu hnevalo. Pamatuji si však, že mi během pandémie zavolal a řekl: Christian, nerad to říkám, ale musím uznat, že jsi měl naprostou pravdu. Omluvil se.“

“Vždycky jsme měli dobré vztahy, je to skvělý chlap. Jen mu tehdy poradili špatně,” zhodnotil výkon tehdejšího manažera Ricciarda Horner.

Související zprávy