logo F1live.cz

Oficiálně! Formule 1 se vrací do Madridu

Sergio Perez v Madride
© Jacobo Medrano / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2024

Týdny spekulací se nám končí. Přesně, jak avizovala španělská média týden dopředu, dne 23. ledna se uskutečnila velká akce, které potvrdilo návrat Madridu do kalendáře Formule 1.

Indicie byly stále silnější a silnější. Vše odstartovala španělská média asi před týdnem, když oznámila právě datum 23. leden jako termín oficiálního potvrzení této velké ceny. Informaci sdílel dokonce i známý novinář Albert Fabrega, i když ji později smazal.

V pondělí se začaly hromadit další indicie. Fotografie madridských autobusů s polepy, které vítaly Formuli 1 ve městě, oficiální oznámení události za přítomnosti vážených hostů, včetně čtyřnásobného vítěze Rallye Dakar Carlose Sainze, unikla dokonce i fotografie sály IFEMA se sloganem: „Vítejte zpět v Madridu.“

Je to tak. Velká cena Španělska se přesně jedenáctkrát konala na okruhu v Jaramě, který se nachází asi třicet kilometrů severně od Madridu. Naposledy se tam jelo v roce 1981, kdy zvítězil Gilles Villeneuve na Ferrari. Po čtyřleté absenci se Formule 1 vrátila na Pyrenejský poloostrov v roce 1986. Pětkrát se velká cena konala na okruhu v Jerezu a potom od roku 1991 vždy v Barceloně. Pod hlavičkou Velké ceny Evropy se ve Španělsku jelo dvakrát v Jerezu (1994 a 1997) a pětkrát ve Valencii (2008 až 2012).

Formule 1 najde ve Španělsku úplně novou lokalitu. Jezdit se bude na polo-městském okruhu v Madridu už v roce 2026. V tomto roce však má platný kontrakt i Barcelona, takže je možné, že v sezóně 2026 se budou na španělském území konat dvě velké ceny. Podujatí podepsalo desetiletou smlouvu, takže Velká cena Španělska se bude konat v hlavním městě od roku 2026 do 2035. Osud Barcelony zůstává pro tuto chvíli nejistý.

V Katalánsku mají platnou smlouvu i na rok 2026, takže momentálně probíhají jednání o osudu Barcelony. Na dnešním oficiálním potvrzení Madridu nepadla o okruhu Catalunya ani zmínka.

Pojďme však zpět k Madridu. Podoba okruhu ještě nebyla schválena a licencována FIA, ale jezdit se má na 5,47-kilometrovém okruhu s dvaceti zatáčkami. Monoposty Formule 1 by na něm měly dosáhnout čas kolem 1 minuty a 32 sekund. Trať bude pro fanoušky dostupná veřejnou dopravou a spočátku se počítá s kapacitou 110-tisíc diváků, která se postupně zvýší na 140-tisíc.

Podujatí má plnou podporu místních autorit. Promotérem je konzorcium složené z městské rady Madridu (31 procent), regionální správy Madridu (31 procent), Madridské obchodní komory (31 procent) a Nadace Montemadrid (7 procent).

„Madrid je neuvěřitelné město s úžasným sportovním a kulturním dědictvím,“ řekl šéf Formule 1 Stefano Domenicali. „Dnešním oznámením začíná nová vzrušující kapitola F1 ve Španělsku. Chtěl bych poděkovat promotérovi IFEMA MADRID, regionální vládě Madridu a starostovi města za přípravu fantastického návrhu.“

Prezident FIA Mohamed bin Sulajem zdůraznil, že dějiště se bude intenzivně zaměřovat na udržitelnost. „Moderní monoposty F1 na novém okruhu ve španělském hlavním městě Madrid jsou lákavou vyhlídkou. Jelikož se blížíme k zavedení předpisů FIA pro F1 na rok 2026, které byly vypracovány s ohledem na nulové emise oxidu uhličitého do roku 2030, je potěšující, že místní organizátoři se ve svých plánech na tuto velkou cenu výrazně zaměřili na environmentální udržitelnost. Jak je zvykem, navrhovaný okruh bude podléhat homologizaci a bezpečnostním kontrolám FIA a schválení kalendáře Světovou motoristickou radou,“ řekl bývalý jezdec rally.

José Vicente de los Mozos, prezident výkonného výboru IFEMA MADRID a jeden z kmotrů podujatí řekl: „Náš sen o uspořádání velké ceny F1 v okolí IFEMA MADRID se stal skutečností. Jsme nadšení, že můžeme oznámit návrat F1 do Madridu po více než čtyřech desetiletích. Máme ambici organizovat velkou cenu, která se stane měřítkem pro celý kalendář F1. Navrhli jsme ji tak, aby nabídla osobitý a jedinečný zážitek pro fanoušky i zúčastněné týmy.“