logo F1live.cz

Pouze čtvrtina madridského okruhu má městský charakter, v plánu je i klopená zatáčka

IFEMA, Madrid
© Entrance to IFEMA (the Trade Fair Institution of Madrid, Spain) installations in Campo de las Naciones (Barajas district).
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2024

Budoucnost patří Madridu. Liberty Media v úterý potvrdila, že Velká cena Španělska se za několik let přesune do hlavního města země. Osud Barcelony zatím není znám, ale i když okruh Catalunya nepatří mezi nejpopulárnější v kalendáři, oznámení Madridu se setkalo s mnoha negativními reakcemi. Další městský okruh? Nuže, vězte, že v Madridu nevznikne tradiční městská trať.

Pro fanoušky, kteří nemilují městské okruhy, je dobrou zprávou, že pouze 1,5 kilometru z celkové 5,4 kilometrové délky tvoří běžně používané městské cesty. Zbytek má být vybudován v následujících letech speciálně pro potřeby Formule 1. Horší zprávou pro tyto lidi je, že stejná myšlenka stojí za vznikem okruhu v Miami, který také nepatří mezi nejpopulárnější.

Kromě toho však trať v Madridu zahrnuje několik zajímavostí, které stojí za zmínku. Srdcem okruhu bude výstavní síň IFEMA (podobně jako je v Miami Hard Rock Stadium). V blízkosti místa vede široká dálnice, která však nebude součástí okruhu. Ten bude na dvou místech procházet pod ní. Vzniknou tak dva krátké tunely, které budou v podstatě oddělovat areál výstaviště a zbytek trati. Tahle druhá čast má teprve vzniknout v podstatě na zelené louce, která v současnosti není zastavěná.

Jedním z klíčových mužů, kteří stojí za uspořádáním trati, je šéf výkonu monopostů F1 Craig Wilson. Bývalého inženýra Mercedesu a Williamsu najal ještě v roce 2017 Ross Brawn. Wilson pracuje s daty a simulacemi, aby vytvořil co nejvzrušující okruh, který nabídne show.

Ten pro oficiální stránky F1 potvrdil, že konečný návrh ještě není hotový. Podle jeho slov však „existuje prostor“, aby na nejsevernějším cípu okruhu vznikla klopená desátá zatáčka, ne nepodobná té v Zandvoortu. Plán počítá s táhlou pravotočivou zatáčkou, která by se dala naklonit, aby krátká rovinka před brzděním do jedenácté zatáčky poskytla příležitosti pro předjíždění.

Podle Wilsona „pokračují diskuse o tom, jak ji nakloníme, jaký druh naklonění a jaký profil zvolíme, abychom ve zatáčkách jedenáct a dvanáct vytvořili příležitosti na předjíždění“. Kromě toho poznamenal, že okruh bude na rozdíl od tradičních městských tratí dost členitý. Úsek existujících cest od zatáčky 7 až 9 se za prvním tunelem spočátku zvedá a potom „poměrně strmě klesá“.

Trať se pak vrací k výstavišti IFEMA opět tunelem pod dálnicí. Má jít o rychlý úsek, který Wilson popsal slovem „ambiciózní“ a dodal: „Myslím si, že to bude pro jezdce dobrá výzva.“