logo F1live.cz

Na zaměstnance se při rozšiřování kalendáře vůbec nemyslí, zlobí se Villeneuve

Max Verstappen
© RB Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 1. 2024

V poměrně nedávné minulosti bylo téměř nepředstavitelné, aby se uskutečnily tři závody za sebou. Dnes je to již běžná praxe Formule 1, která se opakuje hned několikrát do roka. Není však správná, tvrdí Jacques Villeneuve.

První trojice závodů za sebou se v roce 2024 uskuteční na přelomu června a července a zbylé dvě po sobě v měsících říjen – prosinec. Snad tou nejnáročnější bude právě poslední. Jednak z toho důvodu, že posádky týmů a příslušníci médií budou na sklonku roku už pořádně unaveni, a stejně tak pro náročný mezikontinentální let z Las Vegas do Kataru.

Co si o tom všem myslí vždy upovídaný Jacques Villeneuve? „Bude to nesmírně náročné,“ řekl na margo posledního „triple-headeru“ mistr světa z roku 1997. „Obzvláště náročné to bude pro média. Myslím si, že o této skupině se v tomto kontextu málokdy mluví. Náklady komplexně stoupají – hotely, cestování – a proto se jim tyto přesuny nesmírně zkomplikovaly.“

„Tímy na rozdíl od médií najdou způsoby, jak cestovat. Také stojí za to zvážit rotaci zaměstnanců, i když by to pro ně mohlo být složité. Časové pásmo je v nesprávném směru (při přesunu z Las Vegas do Kataru, pozn. red.), takže přesunem čas nezískáváte, ale ztrácíte. Je velmi hektické připravit, sestavit týmy, catering a tak dále. Všechno to chce čas. Mít tři akce za sebou, ačkoli Katar není od Abú Dhabí daleko, bude velmi únavné, obzvláště na konci roku a sezóny, která končí v prosinci. Bude to náročné i pro mechaniky, nejen jezdce,“ zdůrazňuje vítěz jedenácti velkých cen.

Kanaďan si myslí, že za jeho dob měli posádky týmů a také média roli jednodušší. Velkých cen bylo v kalendáři mnohem méně a tři konající se závody za sebou byl de facto neznámý pojem.

„V dobách, kdy se testovalo, bylo méně závodů, ale hodně testování. Z pohledu množství najetých kilometrů a dní strávených na trati to bylo pro jezdce zřejmě náročnější, ale měli jste k dispozici dva týmy – testovací a závodní. Mechanici, kterým dnešní doba nepřeje, tak měli čas otočit se domů.“

Villeneuva na jedné straně mrzí, že tráví mechanici veškerý čas s týmem daleko od domova, ale na straně druhé dodává, že své zaměstnání si zvolili dobrovolně – nikdo jim ho nenanutil.

„Tohle zaměstnání ti brání mít děti, ale je to tvá volba. Tato práce je zároveň tvou vášní. Uvědomíš si to, jakmile s ní začneš. Na následné stěžování je už pozdě, protože když se tomu začneš věnovat, jsi šťastný, že tu práci děláš, že můžeš cestovat. Je to tvá volba, nic ti nebrání najít si práci v okolí tvého bydliště.“

„Noví kluci, kteří přijdou do sportu, vědí, do čeho jdou. Je to tatáž soutěž, co v minulosti, jen zatímco v minulosti sestávala ze sedmnácti závodů, v současnosti je toto číslo vyšší. To jim poněkud ztěžuje výběr. Formule 1 se však těší stejné oblibě, jako kdysi, takže si nemůžete stěžovat. Nikdo se nechce vrátit do nižší kategorie,“ uzavřel Villeneuve.

Související zprávy