logo F1live.cz

100 milionů dolarů? Z údajného platu Lewise Hamiltona ve Ferrari padají čelisti

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 2. 2024

Lewis Hamilton se stane nejlépe placeným pilotem ve Formuli 1. Helmut Marko na jaře minulého roku náhodou vypustil do médií menší „torpédo“, když prohlásil, že status Maxe Verstappena jako nejlépe placeného pilota ve Formuli 1 je trnem v oku sedminásobného šampiona. Pokud se však zprávy v italských médiích nemýlí, tak minimálně platově Hamilton svého soupeře zadupe do země.

Hnacím motorem angažování Lewise Hamiltona byl prezident Ferrari John Elkann. I když někteří tvrdí, že vztah těchto dvou mužů je dosti přeceňován, v Itálii se vždy psalo o respektu, ba dokonce o přátelství mezi nimi. Snaha přilákat velkého šampiona do Maranella byla vždy součástí dlouhodobé politiky Scuderie. Potvrdilo se to u Michaela Schumachera, Fernanda Alonsa i Sebastiana Vettela.

Je zřejmé, že Elkann toužil napodobit svého děda, velkého Gianniho Agnelliho, který stál u angažování Michaela Schumachera a na sklonku života si užíval dominance tohoto týmu. I když mu prý vždy byl blížší Juventus, pro úspěch Ferrari byl ochoten udělat cokoli.

Nyní je na řadě Elkann, aby se zapsal do historie. Když v roce 2022 vyhodil Mattiu Binotta, pravděpodobně se rozhodl, že ve Ferrari vytvoří nový „Dream Team“. Pokus angažovat Christiana Hornera mu nevyšel. Příchod Frédérica Vasseura byl prý tak trochu plán B, ale jak se ukázalo, při jednáních s Lewisem Hamiltonem byly Francouzovy záruky klíčové.

Nyní má Elkann v kokpitech dva své oblíbence. „Korunního prince Ferrari“ Leclerca, který z náklonnosti prezidenta těží obrovský politický kapitál, a sedminásobného šampiona a jednu z největších legend Formule 1.

„Existuje několik důvodů, proč tentokrát bylo možné uzavřít manželství mezi Lewisem Hamiltonem a Ferrari,“ píše známý italský reportér portálu Formu1a.uno Giuliano Duchessa. „V první řadě to byla Lewisova dostupnost a ochota, ale hlavně struktura jeho poslední smlouvy s Mercedesem. Dvojroční kontrakt s klauzulou, která mu umožnila odejít již po roce.“

„Toto Wolff chtěl jen krátké prodloužení smlouvy, aby mohl uvažovat o budoucnosti Mercedesu bez Hamiltona, který to však využil na svůj přestup do Ferrari. Nyní nebo nikdy. Angličana přitom přesvědčily i technické záruky – včetně těch ohledně nové pohonné jednotky pro rok 2026, která se vyvíjí v Maranellu. Elkann s Vasseurem je poskytli jak Hamiltonovi, tak Leclercovi,“ uvedl Formu1a.uno.

Interní dynamika s Charlesem Leclercem byla okamžitě jednou z prvních otázek, která se vyrojila po přestupu Lewise Hamiltona. Italské zdroje se shodují, že Monačan o příchodu sedminásobného mistra světa věděl a těší se na novou výzvu. „Příchod Lewise Hamiltona se Leclercovi, který byl o této možnosti informován, velmi líbí. Monacký závodník je velmi spokojený a Lewisův příchod do Maranella považuje za stimulující výzvu,“ uvedli Duchessa a spol.

Dostane královsky zaplaceno

Než se vrhneme na Hamiltonovy platové podmínky v novém týmu, nejprve drobné historické okénko. Jednu bezprecedentní smlouvu totiž Ferrari podepsalo již v roce 1996, když do týmu přišel Michael Schumacher. Ten dostal od rodiny Agnelli královských dvacet milionů dolarů ročně, plus téměř volnou ruku při marketingových a reklamních aktivitách, které Schumacherův plat na konci 90. let možná i zdvojnásobily. Čtyřicet milionů je přitom enormní částka i na dnešní poměry.

Pro srovnání, takový Frank Williams se tehdy nijak netajil tím, že svým jezdcům neplatí přemrštěné částky. Peníze raději vložil do vývoje auta, které měl téměř raději než svého pilota. V roce 1996, když dostával Schumacher jen od Ferrari dvacet milionů, dostávali oba piloti Williamsu dohromady jen polovinu. Damon Hill prý měl plat šest milionů dolarů, Jacques Villeneuve čtyři miliony. Kanaďan přitom mohl v Americe vydělat více, ale upřednostnil Formuli 1 a potenciálně vítězné auto.

A nyní zpět k Hamiltonovi. Podle Formu1a.uno mají oba piloti platné smlouvy do konce sezóny 2026 a nějaké ty opce. Rozhodně prý kvalita auta po první sezóně nových technických pravidel. Leclerc má prý opci na další dva roky a Hamilton na rok.

Monacký závodník přitom podepsal progresivní smlouvu a jeho plat bude z roku na rok růst. Hamilton má dostat od Ferrari astronomických sto milionů dolarů ročně – do toho je započítán plat, sponzoring, práva na značku, bonusy a další. Paralely se Schumacherem se při tomto čísle nevyhnuli ani Duchessa a spol. „Toto srovnání v současnosti používají mnozí,“ uvedli Italové.