logo F1live.cz

Proč byly páteční tréninky v Zandvoortu důležitější než podepsání smlouvy s Hamiltonem?

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 2. 2024

Další sezóna a další vlna očekávání ve Ferrari. Tento tým si od roku 2007, kdy naposledy získal titul, prošel nejedním zklamáním. Červené monoposty nebyly dostatečně rychlé, dostatečně spolehlivé a tým dostatečně silný, aby zajistil vždy tu správnou strategii v závodech. Nový rok je však novou příležitostí ukončit dlouholeté čekání na titul.

Podpis smlouvy s Lewisem Hamiltonem je signálem pro celý svět Formule 1 – Ferrari je ochotné udělat pro úspěch cokoli, ať to stojí, co to stojí. Na podpisu výrazně participoval i prezident Ferrari John Elkann, který nechyběl ani v továrně v Maranellu při posledních přípravách před představením nového monopostu SF-24.

V zákulisí se už šušká o „Operaci Restart“ – dlouhodobém strategickém plánu, jak vrátit Ferrari zpět na úplné čelo Formule 1. Novou vlnu optimismu však prý neodstartoval podpis jezdecké superstar, ale, možná trochu paradoxně, páteční volné tréninky na Velké ceně Nizozemska. Běžný fanoušek si dnes už možná ani nepamatuje, co se tehdy stalo, ale ve Ferrari si to pamatují velmi dobře. Charles Leclerc to označil za okamžik obratu.

Scuderia tehdy obětovala svou přípravu na závod a rozhodla se pro rozsáhlý testovací program. Místo toho, aby se Ferrari soustředilo na přípravu pneumatik na víkend, monoposty Sainze a Leclerca nastavilo diametrálně odlišně. Inženýři se soustředili na celkové pochopení monopostu – zkoumání různých úrovní přítlaku a mechanických nastavení.

To byl začátek velmi dobré druhé poloviny minulé sezóny, kdy Ferrari mohutně dotahovalo Mercedes a dokázalo zvítězit na Velké ceně Singapuru. „Tento pocit mám už šest měsíců,“ odpověděl Charles Leclerc na otázku, zda ve Ferrari zavládla nová vlna optimismu. „Před šesti měsíci, když jsme začínali druhou polovinu sezóny, byla motivace v týmu opravdu velká.“

„Velmi jasně si pamatuji na ten moment: v tréninku v Zandvoortu jsme provedli velmi specifické testy. Po návratu jsme si všichni sedli a před našimi očima se objevily velmi jasné výsledky. Myslím si, že týmu to dodalo obrovskou motivaci. Řekli jsme si, že teď už chápeme, jaké jsou slabiny auta, na čem musíme pracovat a jakým směrem se musíme vydat,“ vzpomíná Leclerc.

Tam někde se začaly rodit základy monopostu SF-24? Samozřejmě, podobnou vlnu optimismu slyšíme z tábora červeného týmu každou zimu. Opravdu se však zdá, že druhá polovina minulé sezóny dodala stáji sebedůvěru a byla klíčová pro transformaci, na jejíchž základech teď staví.

„Od tohoto okamžiku byli všichni na jedné lodi, pokud jde o směry, kterými se potřebujeme vydat. Všechno najednou dávalo smysl. Po třech nebo čtyřech závodech jsme do Japonska přivezli novou podlahu, což byl okamžitý krok vpřed z hlediska citlivosti na vítr, ale také z hlediska chování přední části monopostu,“ řekl Leclerc.

„Velmi často mluvím o tom, že chci mít silný předek a tato změna také přinesla krok vpřed. Opravdu doufám, že naše auto dokáže navázat na momentum z druhé poloviny minulé sezóny. Takže ne, nemyslím si, že toto je nová vlna optimismu. Myslím si, že to začalo už před šesti měsíci. Je skvělé to sledovat a je to vzrušující směrem do budoucnosti,“ dodal s nadějí monacký závodník.

Připojil se i Vasseur

Přidal se i šéf týmu Frédéric Vasseur, který byl při hodnocení vlivu a významu nizozemského víkendu opatrnější, ale skutečně souhlasil s tím, že to byl okamžik, kdy tým zařadil vyšší převodový stupeň. Teď jsme zvědaví, zda Ferrari dokáže navázat na druhou polovinu minulé sezóny a všechna tato slova.

„Po Zandvoortu jsme se určitě probudili,“ vysvětlil Vasseur. „Nejsem si jistý, zda to bylo spojeno jen se Zandvoortem, ale byla to součást našeho uzdravení.“

„Není snadné obětovat jednu velkou cenu, protože si myslím, že ten víkend byl těžký z různých důvodů. Je náročné rozhodnout, že musíme obětovat první a druhý volný trénink, abychom provedli nějaké testy. Myslím si však, že to bylo dobře zvládnuto. A bylo to správné rozhodnutí ve správný čas. Pravděpodobně to byl jeden z důvodů, proč se tým ve druhé polovině sezóny vrátil do boje,“ řekl šéf Ferrari.