logo F1live.cz

Uvidíme F1 a MotoGP během jednoho víkendu? Dorna to nevylučuje

MotoGP, ilustračné
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 4. 2024

Ne, nebyl to první duben, i když si to mnozí přáli. Liberty Media se skutečně stala 86procentním vlastníkem Dorna Sports, která řídí motocyklové mistrovství světa. To znamená, že pokud nezasáhnou protimonopolní úřady v Evropské unii, Formuli 1 a MotoGP povede jeden subjekt, což otevírá množství zajímavých otázek o budoucnosti motocyklového šampionátu, který se těší ani zdaleka takové popularitě jako F1. Množství zajímavých společných projektů zatím nevylučuje ani sportovní ředitel Dorna Sports Carlos Ezpeleta.

Liberty Media má obrovskou zásluhu na popularizaci Formule 1 po celém světě. Pravěký způsob řízení Bernieho Ecclestona nahradil moderní marketing, ale ten s sebou přinesl i množství negativních jevů, které jsou trnem v oku automobilových puristů. Při pohledu na úspěch Formule 1 je to však pro MotoGP vzrušující představa a všichni jsou zvědaví, co přinesou noví šéfové, když dostanou do rukou potřebná povolení.

Není to poprvé, co se mluví o spojení Formule 1 a MotoGP během jednoho soutěžního víkendu, ale teď se tato myšlenka jeví být reálnější než kdykoliv předtím. „Něco takového není z pochopitelných důvodů součástí krátkodobých plánů a momentálně na něčem takovém nepracujeme, ale ve střednědobé budoucnosti to nevylučujeme,“ řekl pro španělskou edici magazínu Autosport Carlos Ezpeleta.

„Ve skutečnosti to však nedává příliš smysl, protože máme závody s naší vlastní fanouškovskou základnou, která je na většině míst odlišná od fanouškovské základny Formule 1. Vyprodávají mnohé okruhy a my také, takže dostat nás všechny na jedno místo, na jeden víkend, s sebou přináší těžkosti s návratností investic, které dnes nejsou úplně prozkoumané,“ řekl Ezpeleta.

„Kromě toho tu máte problémy se sponzory a televizními kamerami. Řekněme to tak, že by šlo o komplikovaný projekt. Na druhé straně, existuje množství okruhů, na kterých se mohou jet obě série, ale není jich mnoho. Je to projekt, který nezavrhujeme, ale ani na něm nepracujeme,“ dodal současný sportovní ředitel MotoGP.

Na první pohled nám napadá Katar, kde se jezdí motorky i formule. Ani jeden z těchto podniků se netěší velké popularitě, ale protože šejkové platí těžké miliony, tak se tam soutěží navzdory skutečnosti, že z ekonomického hlediska jde o „černou díru“ na peníze. Závod MotoGP přilákal „jen“ 55 tisíc fanoušků a na Formuli 1 tam přišlo 120 tisíc lidí po zlevnění vstupenek, letenek a i díky vývoji v šampionátu, když právě tam oslavoval Max Verstappen zisk třetího titulu mistra světa, což přilákalo velké skupiny nizozemských fanoušků.

Momentálně zůstává tato otázka otevřená, ale minimálně současné vedení MotoGP nevidí smysl pro takový podnik. Je však jasné, že Liberty Media bude přemýšlet ve velkém, i když Ezpeleta zní skepticky.

„Mluví se o tom už dlouho, ale ve skutečnosti, když mám být otevřený, nevidím v tom žádné benefity. Určitě by to zvýšilo viditelnost pro superbiky, ale MotoGP by tam neměla moc co hledat. Nedává to smysl, protože to nepřiláká více lidí,“ dodal Ezpeleta.