logo F1live.cz

Simulace aut pro rok 2026: Jezdci se točili na rovinkách. Jinak by byli pomalejší než F2

Carlos Sainz, Ferrari zozadu, monoposty v boxoch
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala9. 4. 2024

Tvůrci pravidel na rok 2026 narazili na vážnou překážku. Simulace monopostů s aktivní aerodynamikou ukázaly, že je ještě bude nutné předělat. V opačném případě hrozí nebezpečné situace a piloti se budou roztáčet dokonce i na rovinkách.

O problémech s koncepcí pohonných jednotek se mluvilo už loni. Zvýšení výkonu elektrické části bez rekuperace energie na přední nápravě podle některých stran způsobí, že jezdci v bateriích zkrátka nebudou mít dost „šťávy“. Aby se ze spalovacího motoru nestal generátor pro dobíjení baterií, Formule 1 se rozhodla pomoci si aktivní aerodynamikou.

Jelikož odpor monopostu je jednoznačně největší právě na rovinkách při plné rychlosti, aktivní aerodynamika by mohla vyřešit problém s bateriemi. V zatáčkách by měli piloti k dispozici maximum přítlaku, a když se dostanou na rovinku, pohyblivou aerodynamikou by se snížil odpor monopostu. To by vylepšilo maximální rychlost i zmírnilo požadavky na výkon pohonné jednotky.

Na simulátorech proběhlo první kolo testování. Jak informují zahraniční zdroje, hned se začalo pracovat s prvním a také nejjednodušším řešením v podobě pohyblivého zadního křídla, které by mohlo snadno spolupracovat se současným DRS. Objevil se však problém.

„Podle našich zdrojů bylo auto téměř neovladatelné, když se zadní křídlo dostalo do konfigurace na minimální odpor a pohonná jednotka byla využívána na plný výkon,“ informuje o výsledcích jízd na simulátorech motorsport.com. „V několika případech se piloti při akceleraci na rovinkách začali točit, nebo nedokázali projet ani těmi nejmenšími zatáčkami, aniž by jim zadní část neustřelila.“

Po aktivování nízkoodporové konfigurace zadního křídla se měl totiž střed aerodynamického balansu auta posunout třikrát tolik jako u současného DRS. „Jeden z insiderů dokonce navrhl, že jediným způsobem, jak se vyhnout hodinám monopostů, by bylo jezdit tak konzervativně, že časy na kolo by klesly až pod úroveň současných monopostů Formule 2.“

Zástupci FIA proto měli navštívit továrny jednotlivých týmů a na vlastní oči se přesvědčit, jak simulace dopadly. Nakonec se měli shodnout na tom, že monoposty bude třeba předělat; aktivní aerodynamika jen na zadním křídle zkrátka nemůže fungovat. Místo toho by mělo být pohyblivé nejen zadní, ale i přední křídlo, pokud je cílem zachovat plánovanou výkonnost monopostů.

Záměrem Mezinárodní automobilové federace je připravit nová pravidla do konce června, takže týmy i samotnou FIA čekají rušné tři měsíce. Christian Horner v rozhovoru pro motorsport.com přivítal ochotu FIA poslouchat a reagovat na zpětnou vazbu týmů.

„Myslím, že dobře postupujeme. FIA si vzala k srdci část zpětné vazby a pustila se do úprav. Nyní čekáme na pravidla šasi, která budou klíčovou částí balíčku pro rok 2026, a také toho, jakým způsobem bude šasi spolupracovat s pohonnými jednotkami,“ říká Christian Horner. „Různé pracovní skupiny na tom usilovně pracují. Je důležité, abychom v blízké budoucnosti dospěli k nějakým závěrům.“

Šéf Red Bullu nakonec dostal otázku, zda výsledky ze simulátorů vyvolávají v týmech obavy. „V konečném důsledku pro všechny platí stejná pravidla. Jde o to, jak je aplikujete a vykládáte. Nemyslím si, že bychom se nějak báli pravidel, ať už budou vypadat jakkoli. Všichni budou startovat na stejné čáře. Nicméně, když budou finalizovaná, pak bezpochyby začneme objevovat problémy, které se v nich objeví. To se však nijak neliší od jakékoli jiné změny pravidel.“