logo F1live.cz

Čína jako sprintový víkend? To nebylo moudré, říká Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 4. 2024

I letos nás čeká šest sprintových víkendů. První je na programu v Číně a druhý hned poté v Miami. Z ekonomického hlediska je jasné, proč si FOM vybralo právě Šanghaj jako dějiště sprintu. Podle Maxe Verstappena však toto rozhodnutí nebylo moudré.

Čína vždy patřila k důležitým trhům pro Formuli 1 a její týmy. Tato země má hodně peněz a za pořádání závodu vždy platila majiteli komerčních práv štědré sumy. F1 se tak mohla ukázat na jednom z největších trhů na světě a jako bonus dostala od čínských promotérů obrovské peníze.

Platí to i v současnosti a dnes dokonce dvojnásobně, když se Velká cena Číny pořádala naposledy v roce 2019. Za ty roky se opravdu mnohé změnilo. Máme úplně nová auta, na okruhu se pořádně nejelo pět let a trať je nejnověji přeasfaltovaná, což znamená, že týmy mají k dispozici minimum relevantních dat a teď dostanou jen šedesát minut, aby se připravily.

„Ano, to bylo velmi moudré rozhodnutí,“ řekl s obrovskou dávkou ironie Max Verstappen o rozhodnutí zorganizovat v Číně první sprint sezóny. „Podle mě to nebyl nejlepší tah, protože jsme na té trati dlouho nejeli. Nikdy nevíte, co vás tam čeká. Bylo by tedy lepší, kdyby se jelo v tradičním formátu.“

„Na druhou stranu nám to možná trochu okoření situaci a možná přesně to také chtěli vidět. Čistě z jezdeckého a výkonnostního hlediska to však podle mě není nejrozumnější rozhodnutí. Uvidíme, jaké to bude přímo na trati. Tamější okruh jsem vždy miloval. Doufejme, že na tom budeme dobře hned od začátku a nebudeme muset doladit příliš mnoho věcí na autě,“ řekl Max.

I letos došlo ke změně sprintového formátu. Po hodinovém tréninku bude následovat sprintový rozstřel, který určí pořadí na startu sobotního sprintu. Ten se tentokrát uskuteční před kvalifikací, která se vrátí na své tradiční místo v sobotu odpoledne. Změnilo se i aplikování pravidla parc fermé. Týmy po skončení sprintu tentokrát mohou libovolně měnit nastavení, což bylo loni zakázáno.

Pilot Ferrari Carlos Sainz se však navzdory těmto změnám přidal na stranu Maxe Verstappena a řekl, že s pořádáním sprintu v Číně šla Liberty Media trochu daleko. „Myslím si, že trať je skvělá a patří k nejoblíbenějším. Je to skvělý závodní okruh, který nabízí možnosti pro předjíždění a z tohoto hlediska dává sprint smysl,“ začal zpočátku lichotivě Sainz.

„Zároveň však platí, co jsme řekli na setkání jezdců s FIA a F1. Není to dobré rozhodnutí, když po pětileté přestávce jdete do kvalifikace po hodině tréninku s těmito auty, těmito pravidly, hrozbou opotřebení desky pod podlahou atd. Jedna nerovnost může tato auta rozhodit. Kromě toho jsme slyšeli, že došlo k přeasfaltování okruhu. Pro lidi doma je to možná vzrušující, ale z pohledu jezdců a inženýrů bychom podle mě neměli riskovat a měli bychom zvolit tradiční formát,“ rezolutně prohlásil Sainz.