logo F1live.cz

Hamilton jednou bude muset promluvit, říká Massa

Felipe Massa – Brazília 2008
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Kauza Crashgate se nedočkala svého vyvrcholení v roce 2009 po přiznání Nelsona Piqueta, ani potrestáním jejích hlavních protagonistů, ale vyvrcholí až více než patnáct let poté, co Fernando Alonso projel v Singapuru pod šachovnicovou vlajkou. Felipe Massa se totiž po dlouhých letech odhodlal k právním krokům a hodlá žalovat Formuli 1 a Mezinárodní automobilovou federaci. Kromě samotného Brazilce se však nikdo na tuto téma příliš bavit nechce.

Když byli na čtvrteční tiskové konferenci vyzváni Lewis Hamilton a Fernando Alonso, aby se k probíhajícímu sporu vyjádřili, oba to odmítli. „Upřímně, nevěnuji tomu žádnou pozornost,“ prohlásil pilot Mercedesu. Dodnes právoplatný vítěz Velké ceny Singapuru 2008 se přidal slovy: „Nemám k tomu co říci.“

Kromě Massy se tedy nikomu příliš vyjadřovat nechce. Dva klíčoví svědci v této kauze už nejsou mezi námi, Charlie Whiting zemřel v roce 2019 a Max Mosley spáchal v roce 2021 sebevraždu, takže mezi námi je už jen Bernie Ecclestone, který vlastně celou kauzu spustil svými vyjádřeními do médií. Angličan se po svém konci ve Formula One Group snažil přitáhnout pozornost čímkoli a jeho výroky před několika měsíci byly pro Massu poslední kapkou. Není divu, že Ecclestone následně všechno popřel a dnes tvrdí, že nikdy nic takového neřekl.

„Nevzbudil jsem se v roce 2023 a neřekl si, že to teď musím dát k soudu, protože podle mě to, co se stalo před patnácti lety, není správné,“ prohlásil Massa v rozhovoru pro portál PlanetF1.com. „Všechno začalo rozhovorem Bernieho Ecclestona do médií. Když jsem ta slova slyšel, zavalila mě obrovská frustrace. Mluvil jsem s mnoha lidmi z Formule 1, kteří mi říkali, že to není správné a není to fér.“

„Rozhodl jsem se poskládat právní tým, jehož členové jsou ze šesti různých zemí. Začali zkoumat situaci a jsou velmi motivováni. Můžeme bojovat a my bojujeme. Určitě existuje možnost, že dokážeme bojovat o trofej, protože to nebylo fér. Proto jsem se takhle rozhodl. Chápu, že někdy se o tom lidem nechce mluvit, protože se bojí. Tak to ve Formuli 1 někdy bývá. Myslím si však, že někteří lidé se budou muset vyjádřit,“ řekl Massa.

Brazilčan světu několikrát zdůraznil, že jeho počínání není namířené proti současné Formuli 1 ani proti Lewisovi Hamiltonovi, který se v roce 2008 stal poprvé šampionem. Stejně tak se snaží oddělit Crashgate od dalších kontroverzí, kterých je historie Formule 1 plná, jako například Suzuka 1989 nebo 1990, Adelaide 1994 nebo třeba i Abú Zabí 2021.

„Bojuji proti výsledkům zmanipulovaného závodu. Když došlo k té manipulaci, byl jsem první. Není to nic proti Lewisovi,“ prohlásil Massa. „Lewise mám jako jezdce opravdu rád a dělá hodně věcí pro spravedlnost ve světě. Podle mě však jednou bude muset i on promluvit o této situaci. Není to nic proti němu, to je podle mě jasné.“

„Dělám to pro spravedlnost v tomto sportu. Když jsem seděl doma a viděl jsem svůj telefon po rozhovoru s Berniem Ecclestonem, nebo po rozhovoru s Charliem Whitingem v dokumentu o Maxovi Mosleym, že na posledním závodě sezony na Interlagosu věděli, co se stalo v Singapuru, tak se mě můj syn zeptal: ‚S tím nic neuděláš?‘“

„Opravdu věřím, že dělám správnou věc, která je v zájmu spravedlnosti sportu. Došlo k něčemu nepřijatelnému. Není to porucha motoru nebo když vás soupeř vyřadí ze závodu. Nehovoříme tu o sportovní situaci, ale o manipulaci, která změnila konečný výsledek,“ dodal Massa.

Související zprávy