logo F1live.cz

Red Bull téměř skončil v rukou Audi. Horner vysvětluje, jak jeden skandál zachránil tým

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 11. 2023

Jen málo týmů v historii Formule 1 zažilo tak úspěšné období jako Red Bull v letech 2010 až 2013. Jak to však chodí po každých hodech, i po těchto přišel půst. V případě červených býků se projevil tak, že jméno Red Bull se z Formule 1 téměř vytratilo. Paradoxně ho zachránil skandál.

Začátek moderní turboéry úplně otřásl světem Formule 1. Aerodynamika ustoupila do pozadí a Neweyho slavné foukané difuzory se staly minulostí. Na první místo se dostaly pohonné jednotky.

Především agregáty Mercedesu výrazně převyšovali konkurenci, což rok 2014 dokonale potvrdil. Mercedes se náhle stal mistrem světa, Williams si v Poháru konstruktérů polepšil o šest pozic a spodní pětici tabulky okupovali výhradně zákazníci Renaultu a Ferrari.

Newey už vychází ze dveří — odvrácení první katastrofy

Red Bull sice neudělal ostudu a v konstruktérském hodnocení obsadil druhou příčku, ale brzy se dostal na křižovatku cest. Udržet tým motivovaný a především pohromadě byla úloha Christiana Hornera, který na poslední chvíli přesvědčil Adriana Neweyho, aby neodešel do Maranella.

„Cítil jsem zodpovědnost a věřil jsem, že potřebujeme vyřešit jen pár problémových položek. Po vítězstvích v letech 2010 až 2013 — vyhráli jsme čtyřikrát po sobě —, náhle přišla obrovská změna motorů,“ připomíná události z roku 2014 Christian Horner, který se objevil v podcastu herce Daxe Sheparda. „Náš dodavatel však absolutně netrefil své cíle. V té chvíli Vettel kvůli tomuto motoru odešel. Adrian (Newey) byl téměř na odchodu, od samotného odchodu ho dělila asi půlhodina.“

Jak už v několika rozhovorech přiznal i Newey, velmi úspěšně ho lákalo Ferrari. „Ferrari šlo po něm velmi tvrdě. Slibovali mu celý svět; život hollywoodské hvězdy, že každý den by z Monaka mohl létat do továrny, neplatil by daně, mohl by si navrhnout cestovní auto a takové věci.“

„Mně se ho podařilo přesvědčit, aby zůstal, když jsem řekl, že i my postavíme cestovní auto. Pokud tedy chceš auto, vyrobíme auto. On se mě ptal, jak? Nemám ani ponětí, odpověděl jsem, ale najdeme nějaký způsob,“ nastínil Horner detaily vzniku slavného hypersportovního vozu Aston Martin Valkyrie.

Jak už dnes víme, Red Bullu se podařilo ukecat Adriana Neweyho díky spolupráci s britskou automobilkou. „A díky našemu vztahu s Aston Martinem jsem šel za jejich výkonným ředitelem Andym Palmerem, kterému jsem řekl, že máme nejlepšího konstruktéra všech dob a vy máte skvělou značku. My auto financovat nebudeme, ale dává smysl tyto věci spojit. Dali jsme to dohromady doslova v baru v Anglii.“

„Adrianovi to umožnilo naplnit si své ambice a udrželo ho to v našem týmu. Zároveň jsme nepřišli o naše vyhlídky. Kdyby se nám podařilo vyřešit problém s motorem, tak bychom se vrátili zpět na vítězné pozice,“ říká 49letý Angličan.

Mateschitz podává „klíče od míchačky“ Audi — odvrácení druhé katastrofy

Adrian Newey se mezitím věnoval svému externímu projektu, ale dohlížel i na vývoj ve Formuli 1. Jako geniální konstruktér však neměl žádnou moc nad tím, jaké „harampádí“ zase vyvinou motoráři Renaultu.

Slabina monopostu byla zřejmá, což bylo pro všechny včetně majitelů Red Bullu velmi frustrující. Začaly se proto rýsovat plány na prodej týmu. Kdyby Volkswageny a Audi nezačaly „divoce dýmit“, po Red Bullu by ve Formuli 1 opravdu nezůstal ani dým.

„Nedostatek byl zřejmý, ale cesta ven z této kaše už tak zřejmá nebyla,“ přikývl Christian Horner. „Problém byl v tom, že všichni si zvykli na vyhrávání, a náhle jsme vyhrávat přestali. To nikdo nemá rád. V týmu se začaly objevovat různé otázky, přišli jsme totiž i o Vettela. Dokonce i majitelé začali říkat: Možná tým prodáme Audi.“

„Dietrich (Mateschitz) tehdy říkal, že takhle to nepůjde, potřebujeme výrobce a podobně. Díkybohu se objevila dieselová kauza a tento obchod zastavila. Byli jsme však takhle blízko k tomu, abychom se stali Audi,“ vydechl nejdéle sloužící šéf týmu ve Formuli 1.

Slibotechna Renault slibuje — odvrácení třetí katastrofy

Red Bull tedy zůstal ve Formuli 1 s vlastním týmem. Reálný problém to však nevyřešilo. Kdyby červení býci zůstali u pohonných jednotek Renaultu a do dnešního dne by se pohybovali někde „ve druhém sledu“, kdo ví, jestli by nějaký „dnešní den“ vůbec byl a Red Bull by se neocitl v rukou třeba Porsche nebo Fordu.

Stáj pod vedením Christiana Hornera to tedy zkusila s Hondou. „Byl to určitý risk, ale kalkulovaný. Nejdříve jsme totiž s Hondou absolvovali jednu sezónu v Toro Rosso, dnes AlphaTauri. Viděli jsme, že motor se neustále zlepšuje a kluci z Hondy do toho investovali tolik, co i my, aby to fungovalo. Tento produkt se začal rodit. Ve sportu mají navíc obrovskou historii, tak jsme se rozhodli jít do toho. Všechno to dobře dopadlo.“

Nebylo přijímání tohoto rozhodnutí přece jen trochu děsivé? Honda po letech s McLarenem neměla nejlepší renomé… “V podstatě jsme neměli co ztratit. Jejich motor nebyl o nic horší než Renault, ale mnohem více se do toho vložili. Bezpečnou volbou by bylo zůstat u Renaultu, což jsme měli osvědčené. Každý rok nás však ujišťovali, že příště to bude lepší.”

“Oni jsou ale stále ve stejné situaci,” poukázal na problémy Renaultu, který v této sezóně musel požádat o vyrovnání výkonnosti pohonných jednotek; příliš zaostával.

Naopak Honda je na vzestupu. “Honda to podpořila investicemi. Věděli také, že s Red Bullem jako partnerem budou očekávání nesmírně vysoká. Vrátili se do Formule 1 a nezískali žádné pódium. S námi byli na pódiu hned v prvním závodě a na deváté velké ceně jsme už vyhráli. Zvítězili jsme v Rakousku, a v té sezóně jsme ovládli tři závody. Najednou se to rozjelo.”