logo F1live.cz

Před rokem 2009 jsem oslovil Red Bull, prozradil Button

Jenson Button, Brawn GP 2009
© Twitter/Mercedes
Tomáš Masár
Tomáš Masár12. 11. 2023

Psal se rok 2008 a dlouholetý závodník Formule 1 se z jednoho dne na druhý ocitl bez práce. Řeč je o Jensonu Buttonovi, kterého Honda po náhlém odchodu ze soutěže nechala takříkajíc napospas osudu. Brit, který chtěl v F1 i nadále pokračovat, tak začal uvažovat nad tím, kde by mohl zakotvit. V té době přicházel v úvahu jen Red Bull, který měl ve svých strukturách údajně jedno volné místo. Button se proto rozhodl „červené býky“ kontaktovat.

V roce 2008 začala hospodářská krize, která neobcházela ani F1. Asi nejvíce se dotkla Hondy, která vzala nohy na ramena a rozhodla se královnu motorsportu opustit. To mělo za následek, že se její dva svěřenci, Jenson Button a Rubens Barrichello, ocitli bez práce. Jelikož hlavně první z dvojice nad důchodkem ještě neuvažoval, rozhodl se vyvinout veškeré úsilí a pokusit se ve Formuli 1 udržet.

V nejvyšší motoristické soutěži v té době údajně zůstávalo už jen jedno volné místo, a to v jednom z týmů Red Bullu. Button proto neváhal ani sekundu a vedení rakouského celku kontaktoval. Kladné odpovědi se však nedočkal.

„Snažil jsem se z Hondy dostat pryč, protože v té době nic nenasvědčovalo tomu, že by tým i nadále existoval,“ uvedl mistr světa z roku 2009 v televizním pořadu The Morning „Začal jsem se tedy rozhlížet po případných možnostech. Můj manažer se obrátil na Christiana Hornera s tím, že mám zájem jezdit v jeho týmu, respektive juniorském týmu, na což vedení Red Bullu odpovědělo: ´Ne, všechny kontrakty jsou už uzavřené.´“

„Proto jsme si tedy řekli: ´Pokud se chceme ve F1 udržet, zbývá nám jen tvrdě pracovat.´ Našli jsme pár lidí, kteří měli zájem vlastnit tým, ale nemyslím si, že by to fungovalo,“ poznamenal Button.

Nakonec měl příběh úspěšný konec. Hondu totiž odkoupil Ross Brawn za symbolickou jednu libru, pod jehož taktovkou se chátrající tým proměnil na vítězný manšaft se vším, co k tomu patří. „Velkým důvodem, proč to všechno vyšlo, je, že přišel Ross, který odkoupil tým za jednu libru a ujal se jeho vedení.“

Navzdory této skutečnosti spočátku BrawnGP neměl na růžích ustláno. „Auto jsme museli rozebrat a práce na něm ukončit. Bylo totiž vyrobeno tak, aby fungovalo jen s jedním typem motoru – Hondou. Museli jsme tak někoho požádat o motor do auta.“

I když počátky BrawnGP provázely problémy, úspěch monopostu BGP 001 nebyl podle Buttona náhodou. „Na toto auto se utratilo hodně peněz. Není náhoda, že jsme byli v roce 2009 konkurenceschopní. Museli jsme však získat motor. Kluci to dali všechno dohromady a odvedli úžasnou práci.“

„Hned v prvních testech jsme byli nejrychlejší, přičemž ostatní testovali už dny předtím. Tehdy to všechno klaplo a pochopili jsme, že jsme postavili něco silného,“ dodal vítěz patnácti velkých cen.

Související zprávy