logo F1live.cz

Chceli by, ale nemohou. Komisaři vysvětlují, proč Sainzovi neodpustí trest

F_IX4YmXwAAR5NW
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2023

Nejhorší scénář se naplnil. Carlos Sainz bude do nedělního závodu startovat se ztrátou minimálně deseti míst za výměnu baterie, i když za její poškození nemůže ani on, ani jeho tým. Komisaři konstatují, že Španělovi trest prostě musí uložit, i když s tím nejsou stotožněni.

Carlos Sainz v prvním tréninku trefil uvolněný kanálový poklop, který prorazil jeho monokok tak, že zvnějšku kokpitu bylo vidět trať pod autem. Podle technického delegáta FIA Joe Bauera byly poškozeny i další komponenty. “Neopravitelný” je spalovací motor, ale i baterie a řídící jednotka elektroniky.

Jelikož Ferrari je nuceno vyměnit baterii, která byla zničena bez zavinění stáje či Carlose Sainze, italský tým se pokusil požádat FIA o výjimku. Její výměna nad rámec alokace je podle pravidel potrestána ztrátou deseti míst na roštu. Ferrari věřilo, že vzhledem k okolnostem by FIA mohla přimhouřit oko.

Čtveřice komisařů zveřejnila poměrně nestandardní stanovisko, ve kterém připustila, že Sainzovi by velmi ráda pomohla, kdyby ji nezavazovala pravidla. “Bez ohledu na to, že k poškození došlo za velmi nestandardních externích okolností, článek 2.1 Sportovních pravidel F1 přikazuje všem funkcionářům včetně komisařů aplikovat pravidla tak, jak jsou napsaná.”

To znamená, že Carlosovi Sainzovi nemohou odpustit trest za výměnu baterie. “Komisaři poznamenávají, že kdyby měli pravomoc udělit výjimku v tomto případě, ke kterému došlo za polehčujících, neobvyklých a nešťastných okolností, udělali by to. Avšak, pravidla žádný takový postup nepovolují.”

Pravidla jsou pravidla a ačkoliv se v minulosti už několikrát stalo, že ředitelství závodu či komisaři se při rozhodnutích do bodky nedrželi pravidel, to jim nedává pravomoc tak učinit i v tomto případě.

Regule však nemohou pamatovat na všechno. Nebylo by přece jen dobré, kdyby v případě “zásahu vyšší moci” přece jen existoval způsob, jak poškozenému pomoci? Šéf McLarenu Zak Brown prozradil, že soucítí s Ferrari a kdyby týmy uvažovaly o tom, že společně požádají FIA o výjimku pro Carlose Sainze, tuto snahu by podpořil.

“Ano, to určitě. Musí se říct, že to byl zásah vyšší moci, oni za to nemohli. Byl to velmi nešťastný a ojedinělý incident, trochu mě překvapil. Podle mě bychom měli být trochu sportovní, když se něco takového stane. Podpořil bych to, aby nedostali trest,” odkázal Zak Brown.