logo F1live.cz

Norrise vypadnutí již v Q1 nepřekvapilo, ale McLaren to strategicky nezvládl

Lando Norris
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 11. 2023

Není to tak dávno, co byl McLaren považován za hrozbu pro Ferrari v boji o celkové druhé místo. Stále ní je, protože teoretická šance pořád existuje, ale zatímco piloti Scuderie v Las Vegas poměrně pohodlně obsadili první a druhé místo, jezdci McLarenu se rozloučili nečekaně již v první části kvalifikace.

I když tento tým před startem víkendu nepatřil do úzkého kruhu favoritů, dvojité vypadnutí v Q1 tedy určitě nikdo nečekal. Do nejlepší desítky se nám ve Vegas dostalo až osm týmů, ale McLaren se k tomuto umístění ani nepřiblížil.

Asi osm minut před koncem Q1 se Lando Norris dostal na druhé místo. Soupeři se však výrazně zlepšovali, takže McLaren musel vyjet na trať znovu a závěrečný pokus britského závodníka nestačil. Důvod je zřejmý, tým totiž nenasadil čerstvou sadu pneumatik a na časech obou pilotů se to projevilo. Norris nakonec odstartuje ze šestnáctého místa, Oscar Piastri dokonce z devatenáctého.

“Upřímně, tempo auta bylo svědectvím toho, jak na tom tento víkend jsme,” prohlásil Lando po skončení kvalifikace pro F1 TV. “Celou dobu jsme měli velkou ztrátu, ale podle mě jsme to i očekávali. Byl to pro nás doposud těžký víkend a auto nemělo potřebnou výkonnost. Je to zklamání, ale zároveň jsme od prvních kol věděli, že nejsme moc rychlí. Možná bych řekl, že tímto způsobem je to pro nás dobrý budíček.”

Toto však není úplný důvod. Strategická rozhodnutí týmu nebyla správná. V Mexiku vypadl Norris již v Q1 a jak ukázal závod, jeho McLaren měl potenciál minimálně na pódium. Tento tým nyní zjišťuje, že v boji na čele jsou takovéto “ferraroviny” velmi bolestivé a i šéf stáje Andrea Stella přiznal, že na boxové zdi měla padnout jiná rozhodnutí. Zároveň vyvrátil Norrisova slova, že hlavním důvodem brzkého vypadnutí je výkonnost monopostu.

“Velmi jsme se soustředili na to, abychom z auta vymáčkli nějakou výkonnost. Oproti pátku jsme udělali dost změn, které nakonec skutečně pomohly. Neodvedli jsme však dostatečně dobrou práci při chápání pneumatik v kvalifikaci,” vysvětlil italský inženýr.

Rozhodnutí nasadit znovu tu samou sadu pneumatik vycházelo ze zjištění ve třetím volném tréninku. Jak se však ukázalo, tým dospěl k celkem nesprávným závěrům. “Oscar zajel svůj nejrychlejší čas na třetí pokus na stejné sadě pneumatik a ve čtvrtém byl stejně rychlý jako ve třetím. Byli jsme tedy přesvědčeni, že můžeme zajet dobrý čas i na opotřebovaných pneumatikách a přesně to byl náš plán v Q1,” vysvětluje Stella, jehož tým toto rozhodnutí rychle olitoval.

“Zvažovali jsme prezutí na čerstvou sadu, ale oba piloti hlásili spokojenost se stavem pneumatik. Hned na začátku třetího pokusu jsme si však uvědomili, že gumy odcházejí, ale v tom okamžiku už bylo pozdě. Hlavním důvodem vypadnutí již v Q1 tedy určitě není výkonnost monopostu, protože změny námi provedené během noci nám pomohly. Způsob použití pneumatik a realizace kvalifikace však nebyly ideální,” vysvětlil Stella.

Jeho slova podtrhl i Oscar Piastri, podle kterého tým zaskočilo nečekané drobení pneumatik v Q1. “Když se na to podívám zpětně, myslím si, že nasazení jedné sady pneumatik možná nebylo správné rozhodnutí. V tréninku a dokonce ani v samotné kvalifikaci však nic nenasvědčovalo tomu, že nasazení druhé sady pneumatik by bylo nejlepším řešením,” říká australský mladík.

“Upřímně, auto nebylo špatné, ale pneumatiky byly už docela opotřebované, což jsme v tréninku neviděli. Myslím si, že jsme měli potenciál na postup do Q3 a monopost nebyl žádná katastrofa. Okolnosti nám však příliš nepřály,” dodal Piastri.

Související zprávy