logo F1live.cz

Silných slov od jezdce se dočkala i Alfa Romeo: Potřebujeme zcela nové auto

Valtteri Bottas a Kuan ju Cou
© Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 11. 2023

Nálada ve dvou posledních týmech Poháru konstruktérů na konci sezóny není vůbec dobrá. Po Haasu, který čelí poměrně otevřené kritice ze strany Nica Hülkenberga, se rozhodl o svých názorech před médii promluvit také Valtteri Bottas. Něco takového často zůstává za zavřenými dveřmi, ale když se zkušený závodník rozhodl vystoupit, jde zcela zřejmě o snahu oslovit svůj tým.

Alfa Romeo, která se loučí s tímto pojmenováním a od roku 2024 budeme hovořit o Sauberu, nasbírala v této sezóně pouhých šestnáct bodů. To je zoufale málo pro tým, který se má za 25 měsíců stát tovární stájí Audi. Vloni vsadili v Hinwilu na lehké šasi, jako jediní dosáhli minimální hmotnosti a na začátku roku sklízeli úspěchy. Tým pravidelně bodoval a díky tomu si vybudoval solidní náskok, který na samém konci stačil na skvělé šesté místo.

V tomto roce však bylo všechno jinak a z 55 bodů spadla Alfa Romeo na 16. Pokud se to má příští rok změnit, musí se podle Valtteriho Bottase v Hinwilu pořádně zamyslet. Finský závodník se před odchodem na prázdniny rozloučil se svým týmem jednoznačným stanoviskem.

„Potřebujeme nové auto, to je ta nejdůležitější věc,“ prohlásil závodník a příležitostný nudista Bottas. „Nový monopost musí být odlišný, to je nejdůležitější poučení z této sezóny.“

„Zcela zřejmě jsme s tímto autem došli na konec cesty. S pokračujícím vývojem jsme nebyli schopni najít žádné větší zlepšení. V tomto roce jsme se naučili, že koncept nového auta musí být odlišný,“ prohlásil Bottas.

Ten po prvním dni na okruhu Yas Marina sršel sebedůvěrou. Po pátečních trénincích, navzdory nejrůznějším okolnostem, si věřil na postup do Q3. Sobota však přinesla drsné vystřízlivění. Bottas a Čou by skončili na posledním a předposledním místě, kdyby se Loganovi Sargeantovi podařilo vejít na trať. Po startu z osmnáctého a devatenáctého místa bylo jasné, že s monopostem C43 toho kluci moc nezmůžou.

Stratégové Alfy Romeo proto vsadili na jednu zastávku v boxech, aby podle slov Bottase „zkusili něco odlišného“, ale byl to jen zoufalý pokus. Valtteri nakonec ztratil celé kolo, Čoua od toho dělilo jen pár sekund. „Alternativní strategie dává při startu z konce pole smysl, ale bez výjezdu safety caru to byl docela jednotvárný závod,“ přiznal Bottas.

„Strategie s jednou zastávkou v boxech nakonec nevyšla, prostě jsme nedokázali udržet pneumatiky při životě, zvláště ty středně tvrdé se na konci drobily. Proto bylo naše tempo docela pomalé. Rychlost však stejně nebyla dobrá ani na čerstvých gumách,“ konstatoval Valtteri.