logo F1live.cz

Motory F1 se budou přizpůsobovat potřebám silničního provozu, trvá na tom FIA

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 1. 2024

Formule 1 musí zůstat atraktivní pro výrobce automobilů. Ve 21. století měla nejvyšší motoristická třída právě tento problém. V hybridní éře zde některé automobilky získaly tak dominantní postavení, že změny v oblasti pohonných jednotek se prosazovaly jen těžce. V roce 2026 by se to mělo konečně změnit. Ačkoliv nové motory narazily na kritiku, FIA trvá na tom, že právě dění na automobilovém trhu bude určovat podobu dalších generací pohonných jednotek.

Příchod Audi, Fordu či setrvání Hondy je důkazem, že Formule 1 se vydala správným směrem. Ať si už o elektromobilitě či bateriích myslíme cokoliv, pro náš sport je zájem automobilek nejdůležitějším determinantem přežití a celkového úspěchu. Nové pohonné jednotky se ještě neobjevily na okruzích celého světa, ale již zaznamenaly první úspěchy v podobě nemalého zájmu předních světových automobilek.

„Krok pro rok 2026 je definován. Ještě budeme diskutovat, co uděláme poté,“ řekl médiím šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis, kterého cituje Motorsport.com. „Na stole je stále mnoho možností; ať už jsou to udržitelnější paliva, nebo vodík – FIA v současnosti v této oblasti vyvíjí velké úsilí –, nebo i více elektřiny.“

„V každém případě však musíme zůstat relevantním odvětvím pro automobilky, které soutěží ve Formuli 1. Nemůžeme se vydat úplně náhodným směrem, který nesouvisí se silničními automobily. Potřebujeme zůstat relevantními pro silniční provoz. To je náš hlavní cíl. Myslím si, že každý v paddocku vidí to obrovské množství výzev, které je třeba řešit,“ dodal Tombazis.

S tím však příliš nesouvisí cíl Formule 1 stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální. Cíl podstatný pro zlepšení celkového image tohoto sportu – samozřejmě, nikdy nebudou spokojeni všichni – se však nepodaří dosáhnout jen díky novým motorům. Uvědomuje si to i Tombazis.

„Samotné monoposty se na uhlíkové stopě podílejí jen velmi málo, myslím, že celkově je to méně než dvě procenta,“ řekl řecký inženýr. „Je tedy zřejmé, že v rámci naší celkové odpovědnosti za sport musíme řešit i ostatních 98 procent, které zahrnují logistiku, materiály, počet komponent, kalendář a množství dalších věcí. Samotné monoposty jsou však důležité z technologického hlediska ve vztahu k automobilkám.“