logo F1live.cz

Stake ve Švýcarsku řeší úřady. Firma v zemi nepodniká legálně

James Key
© Sauber
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 2. 2024

Zákaz tabákových reklam platí ve Formuli 1 již dlouhá léta. Je možné, že do pozornosti vedení F1 se dostanou i další podnikatelská odvětví. Samotný sport momentálně prezentaci hazardních her neřeší, vždyť i takový Red Bull podporuje PokerStars. Když se však takový typ reklamy dostal až do názvu týmu, vyvolává to nemalou pozornost.

Do dnešního dne celkem nevíme, jak bychom měli volat Sauber. Oficiálně by to měl být Stake, ale to není tak jednoduché. Mnozí toto pojmenování odmítají. Zvláště britská média to zřejmě odmítají a nechtějí dělat reklamu internetovému kasinu. Portál Motorsport.com podle všeho používá pojmenování Sauber, oficiální portál Formule 1 zase Kick Sauber, což je označení šasi nového monopostu.

Jednoduché to nebude ani s prezentací v některých zemích, které se k reklamě na hazardní hry staví velmi přísně. „Jak už víte, loni jsme používali dvě různá pojmenování podle toho, ve které zemi jsme závodili,“ řekl zástupce týmu Alessandro Alunni Bravi na pondělním představení nového monopostu C44. Řeč je o Belgii, Austrálii, Španělsku a Kataru.

Tam tým propagoval Kick, což je sesterská společnost Staku a stejný plán má i v této sezóně. „Budeme úplně dodržovat právní normy všech zemí. Pokud je někde Stake zakázán, respektive reklama na hazard, budeme používat odlišné jméno. Podobně jako loni, i letos máme Kick jako jednoho z našich nejdůležitějších partnerů – naše šasi nese jméno Kick Sauber –, takže budeme používat druhé jméno,“ ujistil Alunni Bravi.

Je tu však problém. Švýcarská média totiž avizují, že Stake se dostal do pozornosti tamních úřadů. I když už loni byl součástí názvu stáje, zájem vzbudil až nyní, když se stal nejprominentnějším partnerem Sauberu. Možná i proto se tým rozhodl představit nové auto v Londýně. I když internetový hazard není ve Švýcarsku zakázán, vyžaduje zvláštní povolení ze strany švýcarských úřadů, kterou prý Stake nedisponuje.

„Podle informací SRF zahájila Švýcarská federální komise pro hazardní hry řízení proti Sauberu,“ píše tamní televize. Proč by však měl, když Stake v zemi neprovádí hazardní hry, ale sponzoruje závodní tým?

„Nový titulní sponzor způsobuje Sauberu problémy i ve Švýcarsku, protože provozovatel hazardních her nemá v této zemi platnou licenci a proto zde nemůže legálně podnikat. To se týká i zákazu reklamy. Přesto je logo Stake přítomné na webové stránce švýcarského závodního týmu Sauber, na jeho sociálních sítích a na oblečení jeho zaměstnanců,“ uvedla SRF.

Ta kontaktovala právního experta Patricka Krauskopfa, který má jasno v tom, že Sauber porušuje zákaz reklamy na hazardní hry. „Sponzorství by bylo povoleno. V tomto případě jsou však značky Stake a Sauber tak úzce propojené a pojem Stake je tak silně vrytý do povědomí diváků, že jsme pravděpodobně překročili červenou čáru nepovolené reklamy,“ říká Krauskopf, který působí jako profesor práva v Curychu.

Stake se však nemusí bát. Jde „jen“ o administrativní delikt, který se v případě prokázání trestá – jak to už ve Švýcarsku bývá – drakonickou pokutou až do výše 500 tisíc franků. To je více než 13 milionů korun. I když je to nemalá suma, podnikání této firmy určitě neohrozí.