logo F1live.cz

Ferrari je podezřele dobré v závodním tempu, píše Hughes

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 2. 2024

Dělat předpovědi na základě předsezónních testů je často jako vařit z vody. Přední novináři však trvají na tom, že se to dá, i když nic nedokážete vypočítat s přesností na setinu sekundy. Ačkoliv neznáme motorové režimy jednotlivých týmů ani množství jejich paliva, z historické zkušenosti a s nějakou tou odchylkou dokážeme sepsat zajímavou analýzu. A jen málokdo je v této disciplíně lepší než zkušený reportér portálu The Race Mark Hughes.

Kdyby vám vycházely drobné rozestupy a piloti jeli vyrovnaně ve stejném čase a na stejných pneumatikách, pak bychom mohli spekulovat o množství paliva a motorových režimech. Druhý den testů nám však v případě závodního porovnání nabídl zajímavá data. Začněme však kvalifikačními simulacemi.

„Porovnání tempa si samozřejmě vyžaduje určité předpoklady – v našem případě je to předpoklad, že Red Bull a Ferrari používají stejné množství paliva. To však nemusí být pravda,“ varuje Hughes na úvod své analýzy.

„Nedávná historie však naznačuje, že tyto dva týmy ve skutečnosti jezdí s poměrně podobnou zátěží – odvozujeme to z výsledků kvalifikace na začátku sezóny ve srovnání s předsezónními testy. Minulý rok byl v bahrajnské kvalifikaci rozdíl mezi nejrychlejšími jezdci těchto dvou týmů dost podobný tomu, jak to vypadalo na testech,“ uvedl Hughes.

„Vzorce z posledních pár sezón naznačují, že Mercedes a McLaren jezdí na testech s vyšší zátěží, Aston Martin zase s nižší. To, samozřejmě, nemusí být nutně případ tohoto roku, ale je to to nejlepší, z čeho můžeme vycházet,“ dodal známý novinář.

Dají se porovnat jízdy na C3 a C4?

Druhý den testů nasadilo Ferrari do akce měkčí směs C4. Budoucí víkend však budou „softy“ gumy C3, se kterými ve čtvrtek zajeli nejrychlejší časy Pérez, Hamilton a Norris. Sainz byl na pneumatikách C4 o 758 tisícin rychlejší než Pérez na C3. Co to znamená? Podle Pirelli jsou pneumatiky C4 „o pět až šest desetin rychlejší“ než C3. Skutečnost je však zřejmě přece jen trochu odlišná.

Sainz absolvoval rychlá kola na C3 a C4 v krátkém sledu asi patnáct minut za sebou. Rozdíl v časech byl okolo sedmi desetin. Něco podobného udělal i Daniel Ricciardo, jehož jízdy na C3 a C4 dělilo jen deset minut a rozdíl v časech byl podle Hughese asi šest desetin.

Teď bychom mohli do rovnice zařadit další proměnné. Například Pérez byl loni v kvalifikaci v průměru o tři desetiny pomalejší než Verstappen. Sainz však byl o osmnáct setin pomalejší než Leclerc. Mohli bychom mluvit i o motorových režimech či množství paliva, které neznáme, ale v každém případě to nevypadá, že by Ferrari v kvalifikačním tempu propadalo. „Vše, co jsme dosud viděli, naznačuje, že nové Ferrari je velmi rychlé na jedno kolo, stejně jako loňský monopost,“ konstatoval Hughes.

„Lewis Hamilton udělal odpoledne s Mercedesem velký pokrok a z počátečních problémů s vyvážením se propracoval k něčemu mnohem lepšímu. Jeho nejlepší kolo s nízkým objemem paliva bylo však přibližně o půl sekundy pomalejší než Sainzovo, a to i s přihlédnutím na rozdíl šest desetin v směsích pneumatik. Lando Norris na McLarenu byl o další dvě desetiny pomalejší než Mercedes, ale musíme jedním dechem dodat, že oba tyto týmy v minulosti jezdili na testech s vyšším množstvím paliva než Red Bull a Ferrari,“ uvedl Hughes.

„Daniel Ricciardo byl opět nejrychlejší ze zbytku světa a ačkoliv jeho pátému nejrychlejšímu času pomohla pneumatika C4, s připočítáním šesti desetin sekundy dosáhl přibližně stejného času jako Lance Stroll. I kdybychom však k jeho času přičetli efekt Fernanda Alonsa, stále je to přibližně o pět desetin pomalejší čas, než zajel McLaren,“ uvedl Hughes, čímž asi nepotěšil fanoušky zeleného týmu.

Dalším týmem v pořadí je podle britského reportéra Alpine, který zaostává za RB a Aston Martinem asi o desetinu. Za nimi následovali Sauber, Williams a Haas.

Teď přichází nečekaný zvrat

Pojďme k závodnímu tempu, které přineslo mnohem méně vyrovnané čísla než kvalifikační. Ne však v tom smyslu, jaký byste očekávali. Ať to zní jakkoliv krutě, je škoda, že v autě neseděl Max Verstappen, protože při veškeré úctě k Sergiovi Pérezovi víme, jak na tom byla v minulé sezóně jeho sebedůvěra. Ať však Hughes překládal čísla jakkoliv, pokaždé mu vyšlo, že Mexičan musel mít ve čtvrtek na palubě náklaďák s pískem. „Počáteční pohled na závodní simulace nabízí odlišný obraz,“ napsal reportér portálu The Race.

„Red Bull a Ferrari absolvovali závodní simulace v téměř stejném čase a během tří stintů jeli postupně na pneumatikách C3, C2 a C1,“ napsal Hughes, čímž zneplatnil argument o rychlejší trati v jiné fázi dne. Sainz a Pérez prostě jeli pokaždé na stejných pneumatikách a téměř ve stejné fázi dne. A výsledky byly skutečně pozoruhodné.

„V tomto porovnání vypadá Ferrari až podezřele dobře, přičemž tempo naznačuje, že Carlos Sainz by v závodě na 57 kol porazil Sergia Péreze o… no, o celou minutu,“ prohlásil Hughes.

Porovnání vypadá následovně:

  • První stint:
    •  Sainz (C3) – průměrný čas:: 1:38.21s (15 kol)
    •  Pérez (C3) – průměrný čas:: 1:38.65s (13 kol)
  • Druhý stint:
    •  Sainz (C2) – průměrný čas:: 1:37.30s (17 kol)
    •  Pérez (C2) – průměrný čas:: 1:37.46s (18 kol)
  • Třetí stint:
    •  Sainz (C1) – průměrný čas:: 1.35.38s (17 kol)
    •  Pérez (C1) – průměrný čas:: 1:37.13s (21 kol)

Red Bull odjel 52 kol a Ferrari 49. Hughesovi však na celou délku závodu vyšlo číslo, kterému sám nevěřil. „Pokud vezmeme průměrný čas na kolo pro každou z těchto simulací a vynásobíme ho 57 koly, Sainz by takový ‚závod‘ vyhrál o 60 sekund. V průměru byl o více než sekundu rychlejší,“ uvedl Hughes.

Takže zatímco v kvalifikačním tempu tomuto reportérovi vyšlo, že Ferrari má drobnou převahu, při porovnání závodního tempa nemohl uvěřit vlastním očím. Proto pro úplnost dodal: „Nemůžeme věřit, že toto je přesný obraz skutečného tempa Red Bullu. Ale to říkají čísla z druhého dne. Počkejme si na třetí den a uvidíme, zda se tento zjevný důkaz potvrdí nebo vyvrátí.“

Pokud chcete kalkulovat s palivem, tak vězte, že dvacet kilogramů navíc znamená přibližně o šest desetin pomalejší čas. Red Bull by tedy musel mít na palubě pořádnou zátěž, aby odůvodnil ztrátu rovné sekundy. Ve hře je však mnoho proměnných a v tomto případě musíme bohužel započítat do rovnice i umění a sebedůvěru Sergia Péreze, který loni nezřídka ztrácel na Verstappena půl sekundy.

Proto bude zajímavé sledovat poslední třetí den. Odpoledne by totiž měli být v akci Max Verstappen a Charles Leclerc. V poslední hodině nebo půlhodině očekáváme závěrečné kvalifikační simulace na nejměkčích pneumatikách, ale také dlouhé závodní simulace. Týmy totiž mají milý zvyk odjet v poslední den konstantně celou délku závodu. Jinými slovy, auta natankují až po okraj a simulují závod na 57 kol včetně zastávek v boxech.