logo F1live.cz

AMuS: Verstappen je nejžhavějším kandidátem na sedačku v Mercedesu!

Max Verstappen a Jos Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 3. 2024

V roce 2024 se nám pravděpodobně mnoho na trati nestane, ale v zákulisí se toho už událo dost i na celou sezónu. Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari a kauza Christiana Hornera momentálně „živí“ motoristická média po celém světě. Verstappenovci to se svým odporem ke Christianovi Hornerovi zjevně myslí smrtelně vážně a dokonce i renomovaný německý magazín Auto Motor und Sport píše, že přestup Maxe Verstappena do Mercedesu už dávno nemůžeme považovat za sci-fi.

AMuS je skutečně zárukou kvalitních informací. Pod tímto článkem je navíc podepsán osobně guru tohoto magazínu Michael Schmidt, který nechyběl v Bahrajnu na předsezónních testech ani na prvním závodě sezóny. Můžete si myslet, že jde jen o další výstřel Jose Verstappena, který na politické boje používá renomované zdroje. I kdyby to byla pravda, stále je to nepopiratelný důkaz, že situace v Red Bullu je vážná.

Dokonce i Schmidt otevírá svůj článek slovy: „V první řadě to zní dost nepravděpodobně. Max Verstappen má s Red Bullem platný kontrakt do konce sezóny 2028 a má také nejlepší auto. První závod v Bahrajnu to potvrdil. Proč by mistr světa opouštěl tuto komfortní zónu?”

Následně však říká: „V současnosti je Max Verstappen nejžhavějším kandidátem na místo v Mercedesu po boku George Russella. Říkáte, že je to nemožné? Ve Formuli 1 se může stát všechno. Stále více a více důkazů naznačuje, že by mohlo dojít k senzačnímu přestupu. Aféra kolem Christiana Hornera je v tomto případě směrovým kormidlem; nebo vítanou příležitostí,“ prohlásil Schmidt.

Jeho rozbor celé situace naznačuje, že v Red Bullu to skutečně vře. Horner to zjevně ustál jen díky podpoře thajských většinových vlastníků rakouského gigantu. Stojí však podpora Hornera za takovou oběť?

Podle Schmidta je Helmut Marko „znepokojen“, že turbulence kolem šéfa závodního týmu mohou odradit nejen Verstappena, ale dokonce i hvězdného designéra Adriana Neweyho a budoucího technologického partnera – americkou automobilku Ford. „Horner si zjevně myslí, že vše zvládne i bez svých klíčových lidí. Ron Dennis si v iluzi po řadě úspěchů myslel totéž, až nakonec ztratil designéra Johna Barnarda a také piloty Alaina Prosta a Ayrtona Sennu,“ píše Schmidt.

Zainteresované strany nám zatím nabízejí jen potměšilé úsměvy. Prohlášení Tota Wolffa, že „vše je možné“ mluví za vše. Rakoušan však kromě toho řekl: „Nejrychlejší jezdci chtějí být v nejrychlejším autě. A Red Bull má momentálně nejrychlejší auto.“ Nuže, to samé platilo i při přestupu Michaela Schumachera do Ferrari v roce 1995. Krok zpět podle mnohých udělal i Lewis Hamilton v letech 2012 a 2024.

Logika je v tomto případě jasná: setrvání v dominantním autě a mistrovském týmu vašemu odkazu nepomůže. Schumacher udělal dva kroky zpět a vybudoval dynastii. Čísla z něj udělala velikána „až“ v druhém řadě. V prvním řadě vytvořil jeho legendu přestup do Ferrari a následný úspěch s tímto týmem.

„Co bylo Ferrari pro Schumachera, může být dnes Mercedes pro Verstappena,“ prohlásil Schmidt.

Wolff zvyšuje tlak na Red Bull

Setkání Tota Wolffa a Josa Verstappena bylo ostentativním vzkazem celému Red Bullu. Samozřejmě, oba pánové to bagatelizovali, ale v roce 2021 byste je v přátelském rozhovoru určitě neviděli. I když Rakoušan prohlásil, že šel starému známému pogratulovat k úspěchům jeho syna, málokdo mu to uvěřil. Wolff přitom věrný heslu „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“ zvýšil tlak na Red Bull.

Hornerovu kauzu nevyužil jen Jos, ale také Toto, aby na veřejnosti a u šéfů sportu žádal transparentnost. Verstappen naproti tomu veřejně promluvil o destruktivním vlivu šéfa závodního týmu. „Načasování událostí je dalším indikátorem,“ píše AMuS.

„Hornerova kauza tlela ve společnosti už od prosince. Proč obvinění vůči šéfovi týmu z údajného nevhodného chování vyšly najevo přesně čtyři dny po tom, co se stal známý Hamiltonův přestup? A proč nizozemské noviny přišly s podrobnostmi příběhu až dvakrát?“ ptá se Schmidt.

Nevěří Verstappen projektu Red Bull Powertrains?

Je tu však ještě jedna zajímavá otázka a za ty dny si ji určitě položil každý z nás. Co motivuje Maxe a Josa v této kampani? Jsou to peníze, marketingová práva nebo dokonce nedostatek respektu? Nic z toho se nezdá jako dostatečný důvod pro zahození tolika potenciálních úspěchů.

I samotný Schmidt přiznává, že ještě není jasné, co je ve skutečnosti motivací Verstappenovců při vyhánění Hornera z týmu. „Možná chce Verstappenův management prostě přivést nejrychlejšího jezdce současnosti do Mercedesu, protože tam se může stát superhrdinou a ambasadorem značky, která patří mezi deset největších na světě; a protože má možná větší důvěru v Mercedes před nástupem nové generace pohonných jednotek. Hornerova kauza by pak byla jen prostředkem k dosažení cíle,“ uvedl Schmidt.

To by však uvolnilo nejlukrativnější sedačku ve Formuli 1. Potenciálně dvě, protože nezapomeňme, že pozice Sergia Péreze je nejistá bez ohledu na úmysly Verstappena. Aktuálně se všichni volní jezdci nabízejí Totovi Wolffovi, ale když ten už má předjednaného Verstappena, raději by měli začít volat opuštěnému Hornerovi, který v Red Bullu zoufale potřebuje nějakého spojence.

„Fernando Alonso, jehož manažer Flavio Briatore má dobré vztahy jak s Wolffem, tak s Hornerem, je určitě na čele seznamu. Ačkoli Španěl oficiálně učiní zásadní rozhodnutí o své budoucnosti až za několik týdnů, při těchto možnostech by odpověď měla být docela jasná,“ uvedl AMuS.

Související zprávy