logo F1live.cz

Szafnauer o Alpine: Tak to dopadne, když v týmu nevytvoříte psychologické bezpečí

Esteban Ocon
© Renault SAS
Milan Kubala
Milan Kubala5. 3. 2024

Alpine se ocitl ve velkých problémech. Kromě toho, že má nejpomalejší monopost v poli, právě prochází další reorganizací. Podle jeho bývalého šéfa Otmara Szafnauera si za to může jen sám. Doplatil na svá vlastní špatná rozhodnutí a neuvědomění si skutečnosti, že v týmu je důležitá stabilita.

Otmar Szafnauer si po odchodu z Aston Martinu našel poměrně rychle novou pozici, ačkoliv v Alpine si ho ponechali jen osmnáct měsíců. Pod sekáč se však nedostal sám. Spolu s ním musel z Enstone odejít také Alan Permane, který v stáji strávil úctyhodných 34 let.

Kdyby to byla jediná výměna na klíčových pozicích za poslední roky, nic strašného by se nedělo. Takovéto zásahy do řízení týmu jsou však v Alpine pravidelnou záležitostí, která ho dovedla do dnešní nezáviděníhodné situace.

„Stopky nelžou a oni nevypadají velmi konkurenceschopně,“ okomentoval výkony svého bývalého týmu Otmar Szafnauer pro Viaplay. „Chápu to. Lidé na nejvyšších pozicích přijímali ne příliš dobrá rozhodnutí, vyhazovali zaměstnance a netvořili v týmu psychologickou bezpečnost. Teď vidíme důsledek.“

„Nicméně, chápu to. Formule 1 je tvrdá hra. Hodně věcí musíte udělat správně a pokud se v některých zmýlíte, hned vás to dožene,“ připomněl nekompromisní charakter soutěže, ve které se nevyplácí chyby na trati, ty personální desetkrát.

Krátce před letošními předsezónními testy Szafnauer poradil Alpine, v čem dělal chybu. „Když se dostanete do takové situace, v jaké je Alpine, nejprve potřebujete do hloubky pochopit, co vlastně máte k dispozici, co z toho je dobré a co potřebujete vyměnit. Šéfové v Alpine však chtěli dosáhnout úspěchů dříve, než to bylo vůbec možné. Řekl jsem jim, co je možné, na co odpověděli, že nemají čas. Jakoby nepochopili, že potřebujete čas na to, abyste změnili kulturu a osvojili si dovednosti, které nemáte.“

Bývalý závodník F1 Timo Glock již loni kritizoval Alpine za vyhození Otmara Szafnauera, který do týmu přitáhl nová jména, ale musel odejít dříve, než se tito noví inženýři vůbec mohli pustit do práce. Dnes se důležité postavy mění znovu. V týmu má po novu působit trio technických ředitelů.

„Celý ten chaos začal loni. Vyrazili mnoho klíčových osobností včetně Otmara,“ říká expert německé Sky Timo Glock. „Změny v personálním obsazení během vývoje auta přinášejí do týmu nepokoj. Teď vidíme důsledky.“

„Na testech předvedli katastrofální výkon a teď jsou na startovním roštu poslední,“ zhodnotil neveselou situaci v Alpine, která se tak brzy zřejmě nezmění.