logo F1live.cz

Albon varuje před důsledky: Více se mohou inspirovat Magnussenem

Alex Albon a Nico Hülkenberg
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala13. 3. 2024

Pokud Mezinárodní automobilová federace nezmění hodnocení nelegálních předjížděcích manévrů, ve Formuli 1 se může rozšířit anarchie. Alex Albon varuje před tím, že díra v současném systému se začne hromadně zneužívat.

Kevin Magnussen dostal v Saúdské Arábii dva tresty. Nejprve způsobil menší kolizi s Alexem Albonem a později nepovoleným způsobem předjel Júkiho Cunodu. Když se za ním vytvořil vláček, začal čím dál častěji šlapat na brzdu, aby si jeho týmový kolega Nico Hülkenberg vytvořil dostatečný náskok. Pokud by někdo chtěl využít odhalenou díru v pravidlech, jen stěží by to mohl udělat šikovněji.

Alex Albon se ocitl mezi těmi, kteří táhli za kratší konec. Nejprve při souboji s Kevinem Magnussenem, který si v sobotu pořádně zastrouhal lokty. „Myslím si, že to bylo fér,“ posoudil desetisekundovou penalizaci pro Magnussena.

Podle thajsko-britského pilota však ke kontaktu přispěl i charakter zatáčky a blízkost bariéry. „I takové natlačení se stává. Nelíbí se mi tvar zatáčky. Dost vyčnívá a přijde mi to zavádějící. Musíte tam nechat více místa, než si uvědomujete, protože na konci [bariéra] začne vyčnívat. Mohli by to vyrovnat, což by bylo jednodušší.“

Na penalizaci pro Magnussena se snad všichni shodnou. A paradoxně se shodnou i při druhém Magnussenově přestupku. Dán měl vrátit pozici Júkimu Cunodovi, konstatuje snad celý paddock včetně samotného Magnussena či jeho šéfa Ajaa Komaca.

„Druhý trest je o něco problematičtější, ta desetisekundová penalizace s Júkim. Chci tím říci, že výměnou za desetisekundový trest v podstatě garantujete týmovému kolegovi body,“ poukazuje na podstatu problému s takovýmto trestem. „Proč byste to neopakovali všude? Nemyslím si, že pět nebo deset sekund je v tomto případě správných. Myslím si, že v tom případě musíte vrátit pozici.“

Přísný, ale férový trest

Co se lehce řekne, se už těžše přetaví do praxe. Systém hodnocení předjížděcích manévrů by FIA musela dramaticky zpružnit, aby dokázala v co nejkratším čase vyhodnotit, zda je nutné pozici vrátit, nebo ne. Pokud tento rozhodovací proces bude v různých případech trvat různě dlouho, příkaz vrátit příčku nebude vždy stejně přísný, z čehož se stane další živná půda na nespokojenost a konspirace.

Zatímco jednomu jezdci by stačilo zpomalit o sekundu, v dalším případě by to mohlo být i deset sekund. Vše by záviselo na tom, kam se stihl posunout, než komisaři zvažovali vše pro a proti.

Z tohoto hlediska jsou desetisekundové tresty férové, protože každého provinilce připraví o přesně deset sekund. Jak však vidíme, nejsou ideální a otevírají prostor pro různé machinace.

Představte si, že by se takové tresty rozdávaly už v roce 2018. Určitě si pamatujete, jak se Sebastian Vettel na VC Monaka velmi dlouho vezl za trápícím se Danielem Ricciardem, kterému vypověděla poslušnost jednotka MGU-K a on přišel o 25% výkonu. Vettel by se při současných pravidlech prostě mohl rozhodnout Australana předjet například zkrácením si šikany za tunelem a vyjet si potřebný desetisekundový náskok.

Magnussenova taktika je jen variací, při které se zajišťuje, že dostatečný náskok si vyjede jeho týmový kolega. Jak ji postihovat? Jeden návrh jsme už slyšeli: Vrácením trestu průjezdu boxovou uličkou.

V každém případě platí, že pokud se něco nezmění, pokušení napodobit Magnussena bude velké, pokračuje Alex Albon. „Myslím si, že každý tým by udělal totéž, pokud můžete obětovat jednoho jezdce výměnou za garanci bodů. Možná top týmy to neudělají, ale stáje ze středu pole, které potřebují získat body při každé možné příležitosti, by po tom vždy sáhly.“

„Podle mě můžeme být svědky toho, že více jezdců to zopakuje, jen aby týmovým kolegům garantovali body,“ shrnul pilot Williamsu.