logo F1live.cz

„Markova klauzule“ ve smlouvě Verstappena prý vznikla teprve nedávno a bez vědomí Hornera

Max Verstappen a Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2024

Záhada jedné klauzule. Je osud Helmuta Marka v Red Bullu skutečně propojen s tím Maxe Verstappena? Po vypuknutí kauzy kolem Christiana Hornera se v médiích objevily informace o mocenském boji v týmu, ve kterém se měli Max Verstappen a Helmut Marko ocitnout na opačné straně barikády než Christian Horner. Nizozemský závodník a poradce Red Bullu jsou přitom prý propojeni i smluvně, ačkoliv existence „Markovy klauzule“ ve smlouvě Verstappena není oficiálně potvrzena, podle portálu Motorsport.com existuje a vznikla velmi rafinovaným způsobem.

Situace v Red Bullu se mění v podstatě z týdne na týden. Poslední otřesy přišly v Džiddě, kde Helmut Marko novinářům řekl, že mu hrozí suspendace. Prý měl z týmu vynášet důvěrné informace. Jen o pár hodin později se však Marko na okruh vrátil ve společnosti Olivera Mintzlaffa a působil dojmem, že vše je vyřešené.

Mezitím však před médii přednesl důležité vyjádření jeho svěřenec Max Verstappen. „Je důležité udržet pohromadě všechny klíčové lidi. Pokud by takový důležitý pilíř – což jsem řekl i týmu – spadl, pro mě by to nebylo dobré. Z mého pohledu Helmut musí zůstat,“ prohlásil trojnásobný šampion, který následně vyzdvihl Markovu roli při budování stáje od prvního dne, ale již opomenul Hornerův podíl, který je prvním a stále jediným šéfem v dějinách závodního týmu výrobce energetických nápojů.

Má však Verstappen něco takového ošetřené i smluvně? Víme, že smlouvy pilotů jsou nesmírně složité celky, ale přesto se zdálo nepravděpodobné, aby rakouská firma slíbila Maxovi desítky milionů, podepsala s ním do roku 2028 a umístila do smlouvy klauzuli, která umožní Verstappenovi otočit se na podpatku a odejít z Milton Keynes, když z nějakého důvodu odejde Marko.

Výstupní klauzule se dají uplatnit většinou za naplnění nějakých objektivních skutečností – například výsledků v Poháru konstruktérů – nebo z jasných důvodů, které si strany určí při podpisu smlouvy. Takový Lewis Hamilton měl ve dvouleté smlouvě s Mercedesem klauzuli, která mu umožnila svévolně opustit tým už po prvním roce, čímž se fakticky dvouletá smlouva proměnila na roční s opcí na straně jezdce.

Renomovaný portál Motorsport.com zjistil, že „Markova klauzule“ ve smlouvě Verstappena skutečně existuje; a co víc, byla dohodnuta mimořádně rafinovaným způsobem teprve nedávno. „Portál Motorsport.com ví o smlouvách jiných jezdců, které obsahovaly podobné detaily,“ uvádějí Britové na okraj „Markovy klauzule“.

„Nizozemec skutečně má ve smlouvě klauzuli, která mu umožňuje odejít, pokud by Marko vypadl ze hry. To by vysvětlovalo jeho jednoznačná vyjádření, že bez Marka by se mohla změnit jeho budoucnost,“ píše Motorsport.com, který v této souvislosti uvádí ještě jednu neuvěřitelnou skutečnost – klauzuli si prý Marko a Verstappen uzavřeli jen mezi sebou bez vědomí Hornera.

„Podle zdrojů nebyla součástí původní smlouvy, kterou Verstappen a Red Bull podepsali v roce 2022. Předpokládá se, že je součástí dodatku k smlouvě, který byl podepsán teprve nedávno. A co je ještě zajímavější, dodatek k původní smlouvě uzavřeli Marko a Verstappen bez toho, aby o tom v té době věděl tým Red Bull nebo Horner,“ uvádí Motorsport.com.

„Markovi to umožnila skutečnost, že je jedním ze dvou ředitelů Red Bull Racing, takže může jednat jménem týmu,“ dodává přímo neuvěřitelnou informaci Motorsport.com.

Zní to velmi zvláštně, ale teoreticky je možné, aby stanovy nebo jiné dokumenty umožnily jednat jménem společnosti nezávisle více osobám. Pokud by něco podobného umožňovaly i stanovy Red Bullu, v podstatě by dovolily Markovi obejít Hornera a upevnit mu jeho pozici v týmu prostřednictvím Verstappena.

Podle Motorsport.com Red Bull tuto záležitost nekomentoval. I tento portál však vidí v existenci klauzule zabetonování Marka ve své pozici a otevření možnosti pro Verstappena, jak snadno opustit potápějící se loď, pokud by skutečně došlo ke ztroskotání.