logo F1live.cz

Verstappen si s lehkostí došel pro vítězství a Red Bull za double

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 4. 2024

Očekávali jsme bezproblémové double Red Bullu a dostali jsme bezproblémové double Red Bullu. Na Velké ceně Japonska se bojovalo „jen“ o třetí místo, ale byla to skutečně tvrdá bitva. Charles Leclerc totiž se svým týmem předvedl strategické mistrovství a v závěru závodu dokonce bojoval o třetí místo. To mu nakonec uchmatl Carlos Sainz, který tak skončil na pódiu ve všech třech závodech, kterých se v tomto roce zúčastnil.

Hned v prvním kole došlo k tvrdé nehodě ve třetí zatáčce, po které zavlály dokonce červené vlajky. Daniel Ricciardo totiž v nájezdu do třetí zatáčky vytlačil mimo trať Alexa Albona a oba skončili po tvrdém nárazu v bariéře z pneumatik. Piloti jsou v pořádku, ale ještě nevíme, zda to platí i o šasi Alexa Albona.

Jelikož k přerušení došlo v čase, kdy pole překonalo první sektor, závod byl restartován podle pořadí v prvním kole, nikoli podle pořadí na startu závodu. K příliš velkým posunům však nedošlo. Nico Hülkenberg se posunul na desáté místo a Júki Cunoda spadl na dvanácté, což byla jediná změna v nejlepší desítce.

Závod byl restartován v 7.32 hodin našeho času a startovalo se opět z pevných pozic. Týmy se v boxech rozhodly pro změnu strategie. Oba Mercedesy obuly čerstvou sadu tvrdých pneumatik, piloti Ferrari vyměnili své středně měkké pneumatiky za čerstvou sadu. Čerstvé tvrdé gumy obuli v hloubi pole i piloti Alpinu a Logan Sargeant.

Jezdci Mercedesu na svou volbu doplatili, když se Hamilton propadl za Leclerca a Russell za Júkiho Cunodu. Druhý start proběhl klidně. Piloti si brzy vybudovali více než sekundový náskok na soupeře za sebou a tempo závodu se stabilizovalo.

Už v 7. kole (čtyři kola po restartu) však začali piloti z hloubi pole mířit do boxů pro výměnu pneumatik. Už v tomto čase začal Carlos Sainz hlásit, že Lando Norris před ním se začíná trápit se svými pneumatikami, což jsme mohli potvrdit i z pohledu na Oscara Piastriho, na kterého se tlačil Charles Leclerc. Na konci 11. kola zamířil k mechanikům Lando Norris, na konci 12. kola ho následoval i Piastri.

Ve Ferrari tak věděli, že McLaren odrazil možnost undercutu. Oba piloti tak museli natáhnout svůj první stint a poté se pokusit o manévr na trati díky čerstvějším pneumatikám. Až tak velký „offset“ však nezískali, když Sainz zamířil k mechanikům na konci 15. kola spolu s Pérezem. V 16. kole prezul i Verstappen.

Pérez se po své zastávce ocitl za Landem Norrisem, který zastavil mnohem dříve. Věk pneumatik se však velmi rychle projevil a Mexičan neměl se svým soupeřem příliš mnoho práce. Mnohem více práce však měl Checo s Leclercem na neuvěřitelně starých gumách. V 27. kole byl Leclerc ve druhé ze zatáček Degner velmi široký a téměř přišel o pozici nejen ve prospěch Péreze, ale i Norrise.

Krátko poté však přišel jeden z klíčových okamžiků závodu, kdy Leclerc i Norris zamířili společně do boxů. I když Charles zůstal na trati velmi dlouho, dokázal se dostat před Norrise, který byl před zastávkami v boxech na třetím místě. Leclerc se díky práci mechaniků udržel nejen před Norrisem, ale i před Russellem, který byl na stejné strategii jako on.

Přibližně 19 kol před koncem zamířili do boxů i Red Bully, což znamenalo, že Pérez se musel opět probít přes Norrisa a Leclerca, což se mu i rychle podařilo. Red Bull tak měl v rukou předpokládané a očekávané double. Charles Leclerc však v tom okamžiku mohl začít snít o fantastickém třetím místě po parádní stíhací jízdě.

Strategická bitva mezi piloty Ferrari o třetí místo tak byla nejzajímavější zápletkou poslední čtvrtiny závodu. Sainz zamířil do boxů na konci 36. kola a vrátil se na sedmém místě za oběma Mercedesy. V 37. kole se mu však uhnul z cesty George Russell, který zabalil svou strategii s jednou zastávkou a zamířil po druhé k mechanikům. Krátce po něm to udělal i Lewis Hamilton.

V 43. kole udělal Lando Norris chybu ve vlásence, čímž značně ulehčil práci pro Carlose Sainze, který na cílové rovince s pomocí DRS snadno překonal McLaren. Španělský závodník se tak mohl vrhnout na svého týmového kolegu a pokusit se o útok na pódium, který na začátku 46. kola i doručil. Leclercovi tak po hrdinském výkonu zbylo „jen“ čtvrté místo.

Pět kol před koncem se nám ještě rozhořel souboj o šesté místo mezi Alonsem, Piastrim a Russellem. Posledně jmenovaný byl na mnohem čerstvějších středně tvrdých pneumatikách, ostatní dva na starých hardech. Russell zaútočil na Piastriho v šikaně, který si následně zkrátil trať a udržel se před ním. Australan mohl zároveň počítat s pomocí Fernanda Alonsa, který mu milosrdně daroval DRS, aby ochránil své šesté místo. Piastrimu to však nakonec nevyšlo, když v předposledním kole udělal chybu v šikaně a daroval Russellovi dokonalou příležitost na útok s pomocí DRS.

Závod tak nakonec vyhrál osamělý Verstappen před Pérezem. Třetí skončil Carlos Sainz a čtvrtý po strategicky dokonalém závodě Charles Leclerc. Bodovanou desítku doplnili: Norris, Alonso, Russell, Piastri, Hamilton a domácí miláček Cunoda.

Příští víkend si od F1 odpočineme a setkáme se za dva týdny u dalších ranních závodů. Formule 1 se vrací do Číny poprvé od doby, co jsme poznali termín COVID-19.

Live

Související zprávy