logo F1live.cz

Stroll si stěžoval na rychlost. Podle Kracka byla maximálka v pořádku

Lance Stroll
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala8. 4. 2024

Kdyby Aston Martin na druhé straně garáže měl schopnějšího jezdce, dnes by mohl být v konstruktérském šampionátu s relativně pohodlným náskokem před Mercedesem. Lance Stroll však nezabral ani v Suzuce. Nejpamátnějším momentem jeho závodu se stala vysílačka, ve které si stěžoval na maximálku na rovinkách. Oprávněně?

Fernando Alonso obsadil v kvalifikaci páté místo, zatímco Stroll vypadl již v Q1. Aston Martin však disponoval rychlostí, která by kanadskému závodníkovi umožnila vrátit se na bodované pozice a ukořistit alespoň něco, ale nepodařilo se mu to. Do cíle dorazil dvanáctý.

Jeho frustrace však vyvřela na povrch. Když bojoval s Júkim Cunodem, ve vysílačce prohlásil: „To je neuvěřitelné, jak jsme pomalí na rovinkách! Jako bychom byli z jiné kategorie!“ napodobil slavnou Alonsovu hlášku o motoru GP2.

„Bylo to velmi obtížné. Měli jsme výrazný nedostatek rychlosti na rovinkách, a tak jsem musel předjíždět ve šesté zatáčce. Na cílové rovince to nešlo ani s DRS,“ kroutil hlavou Lance Stroll, kterého se na tento problém zeptal oficiální kanál F1 TV. „Byl to těžký závod a náročný víkend.“

Rozdíl oproti Alonsově stížnosti na „motor GP2“ byl v tom, že maximálka Aston Martinu byla více než obstojná. Ve skutečnosti dosáhl Kanaďan čtvrté nejvyšší maximálky ze všech na startovním poli. V tomto ohledu byli na tom lépe jen Hülkenberg, Russell a Magnussen.

Přehled maximálních rychlostí VC Japonska

Ani šéf týmu Mike Krack neviděl problém v nedostatku výkonu nebo v aerodynamickém odporu. Ve skutečnosti šlo o iluzi vytvořenou pneumatikami.

„Podíval jsem se na to ve skutečnosti. Ve startovním poli jsme viděli velmi malé rozdíly v maximálních rychlostech na rovinkách,“ upřesnil Mike Krack v rozhovoru pro motorsport.com. „V různých fázích závodu a při různém stavu pneumatik jsme však pozorovali odlišnosti v akceleraci ze zatáček. Myslím, že tyto poznatky vyplynuly právě z těchto situací.“

„Pokud se podíváte na data týkající se výkonnosti, zjistíte, že všechna auta jsou si velmi podobná. Stav pneumatik se však v různých fázích může výrazně lišit, když je mezi nimi rozdíl 10, 12 nebo 15 kol. Tehdy je akcelerace úplně jiná,“ podotkl dvaapadesátiletý Lucemburčan.

I na toto tvrzení se však dá pohlížet jinou optikou. Lance Stroll jako jeden z mála pilotů v poli absolvoval až tři zastávky v boxech, a tak by měly být jeho pneumatiky v lepším stavu než u ostatních. Ve srovnání s ním Fernando Alonso navštívil mechaniky jen dvakrát.

A jak to bylo při souboji s Júkim Cunodem? V tomto případě měli oba piloti přesně stejně staré tvrdé pneumatiky a společně jeli přibližně dvanáct kol od jejich poslední zastávky. Mohly se za takovou dobu Strollovy pneumatiky natolik opotřebovat, že na výjezdech ze zatáček nedokázal držet krok s Cunodem? Nebo byl problém někde jinde…

Související zprávy