logo F1live.cz

Verstappen neschvaluje rozhodnutí Pirelli: To je tak, když nemáte konkurenci

Mechanici Pirelli s pneumatikami
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Sezóna 2026 bude v mnoha směrech průlomová, ale pneumatik se to týkat nebude. Pirelli nedávno prohlásilo, že chce zůstat u současných osmnáctipalcových kol, což si v padoku nenašlo jen fanoušky. Max Verstappen se ani nediví, že italský dodavatel takto využil svého postavení.

K novým pohonným jednotkám, novým šasi a nové aerodynamice se mohly přidat i nové šestnáctipalcové pneumatiky. O tomto přechodu se dlouho diskutovalo, neboť taková změna by Formuli 1 pomohla dosáhnout svého cíle, kterým je snížení hmotnosti monopostů. Šestnáctipalcová kola by však nepřinesla jen menší snížení hmotnosti, ale by částečně ulevila i odpružení aut.

Pirelli však tento krok odmítá. Z pozice jediného dodavatele gum odkázalo, že taková změna by byla drahá a navíc šestnáctipalcový profil by nebyl tak relevantní k běžnému provozu jako současné řešení.

Max Verstappen tomuto rozhodnutí přesto nefandí. „Myslím si, že tomu nefandí většina jezdců. S těmito osmnáctipalcovými koly toho vidíte mnohem méně,“ cituje ho portál motorsport.com. „Nemyslím si, že by Pirelli vůbec chtělo jít cestou šestnácti palců, protože pak by se pneumatiky mohly začít více přehřívat.“

„Já si ale potom říkám: Možná bychom měli investovat více času do toho, abychom zajistili, že se šestnáctipalcové pneumatiky nebudou přehřívat,“ vzkázal úřadující mistr světa. Pirelli už na následující rok ohlásilo nasazení nových pneumatik, které by měly být ještě odolnější vůči přehřívání.

Proč tedy vyvíjet ještě další rozměr, když už Pirelli vyhrálo tendr a má jistotu, že bude dodavatelem gum alespoň do roku 2027? „Tohle je vždy problém, když nemáte žádnou konkurenci a jste výhradním dodavatelem pneumatik. Sami sebe se pak ptáte: Proč bychom investovali tolik peněz do vývoje zcela nových gum? Ano, samozřejmě, chápu to.“

Formule 1 tak opět jde proti zpětné vazbě ze strany jezdců, jak to udělala již mnohokrát. Max Verstappen se například před časem nechal slyšet, že je proti aktivní aerodynamice, ale dnes se o ní otevřeně mluví jako o náplasti na nedomyšlenou koncepci pohonných jednotek.

Má vůbec slovo jezdce nějakou váhu, nebo jen hází hrách na zeď, když královně motorsportu radí, co by měla zvážit? „V konečném důsledku my svými vyjádřeními nezastupujeme týmy a v celé této hře nejsme ani akcionáři. Samozřejmě, to je vždy problém,“ dodává Verstappen. „Zůstává to politické. Společně jednáme v rámci Asociace jezdců GPDA, ale nemáme žádný hlas. Je to tak trochu problém.“