logo F1live.cz

V Číně řeší asfaltovou záhadu. Jezdci netuší, co čekat od zvláštního „nátěru“

Šanghaj, VC Číny, ilustračné
© LAT Images/Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2024

Po příchodu jezdců a týmů na okruh v Šanghaji všechny čekalo překvapení. Při lepším pohledu na asfalt se zdálo, jako by ho organizátoři čímsi natřeli. FIA však o ničem takovém před startem víkendu neinformovala, a tak se v Číně začalo vyšetřování: Co se vlastně stalo s tratí a jaký to bude mít vliv na závodění?

„Zdá se, jako by něčím natřeli trať nebo co. Něco s tím povrchem udělali,“ prohlásil Daniel Ricciardo po čtvrtečních prohlídkách okruhu. „Nevím, jak to změní povrch, jestli bude stejný nebo velmi kluzký. Možná to však změní chování pneumatik.“

Daniel Ricciardo nebyl jediným jezdcem, kterého zaskočila zvláštní barva asfaltu a jeho povrch, který v ideální stopě je už trochu ošouchaný, ale kolem ní je o něco tmavší. Nikdo netuší, jak se na těchto místech budou monoposty chovat a jaký to bude mít vliv na degradaci. Nezapomínejme na to, že týmy při svých simulacích s ničím takovým nepočítaly a na všechno budou mít k dispozici jen jeden trénink.

Max Verstappen konstatoval, že nic takového neviděl od svých motokárových dob, kdy se organizátoři snažili zlepšit přilnavost na stařičkých tratích. „Vypadá to tak, jako by trať natřeli, není preasfaltovaná.“

Překvapení bylo vidět i ve Ferrari. „Myslím si, že máme dost neznámých proměnných. Zejména asfalt vypadá, jako by byl ošetřen nějakým velmi speciálním způsobem,“ přidal se Carlos Sainz. „Myslím si, že FIA a ani týmy přesně netuší, co se tady stalo, jestli je to kompletně proasfaltované, nebo šlo o nějaké podivné ošetření bitumenem. Vypadá to dost zvláštně, nic takového jsme v poslední době na okruzích F1 neviděli.“

Podle informací portálu motorsport.com nátěr není nový. Organizátor se před rokem rozhodl nastříkat na povrch kapalný bitumen, aby došlo ke zcelení povrchu, redukci prašnosti a předešlo se rozpadu a drobení vrchní vrstvy tratě. Tato technika je v USA a asijských zemích poměrně běžná, ale během víkendu může způsobit problémy, když se bude nátěr na různých úsecích ošuchávat různou rychlostí.

„Vypadá to být poněkud nekonzistentní,“ vyjádřil se k ošetření trati šéf Haasu Ajao Komacu. „Tato nekonzistentnost od nájezdu přes apex až po výjezd ze zatáček mi dělá největší starosti. Je to další proměnná a bude to dost náročné. Kromě toho máme sprintový víkend, takže jen jednu hodinu. To jsou přibližně tři stinty, abyste vyřešili vše se svým autem s malým i velkým množstvím paliva. Bude to velká výzva.“

Týmy nepředpokládají, že by se zopakoval podobný scénář jako na VC Turecka 2020 s neuvěřitelně kluzkým asfaltem, ale zřejmě bude mít dopad na práci s pneumatikami či drolení, míní Carlos Sainz. „Drolení velmi závisí na asfaltu. Proto jsme se tolik bavili o povrchu a o tom, co udělali s asfaltem, protože drolení s ním úzce souvisí.“

Pokud bude týmy trápit drolení pneumatik podobně jako v Austrálii, pro Ferrari to bude skvělá zpráva. Pokud se jen zvýší degradace bez drolení, Red Bullu to překážet nemusí.

Sainz avizuje, že týmy budou muset promptně reagovat. „Dlouhé zatáčky nejvíce namáhají pneumatiky a tady je máme požehnaně. Některé roky jsme v Číně byli omezováni předními pneumatikami, jindy zas zadními. Při nastavování auta bude důležité být velmi opatrný a adaptovat auto na tyto požadavky.“